Lalandia – Afsætning eksamensopgave

Indledning
For at finde målgruppen for Lalandia i Billund skal man bruge en målgruppebeskrivelse eller segmenteringsvariabel, som er en skildrende og beskrivende karakteristik af virksomhedens målgruppe. Man kan finde den i marketingbogen på systime under kapitel 11. Ud fra denne beskrivelse vil man kunne finde primære og sekundære målgrupper, ud fra køn, indkomst, uddannelse, værdier, holdninger m.m.

Lalandia er stedet, hvor der er aktiviteter og oplevelser for hele familien. Den primære målgruppe er bedsteforældre og børnefamilier, som vælger og tage hele familien med på tur. Den gruppe som tiltrækkes bedst, er familier med småbørn og børn, der snart træder ind i teenagealderen. De danske familier er den største grupper af gæster, som topper hos Lalandia i Billund.

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser målgruppen for Lalandia i Billund. 3
2. Analyser købsadfærden for et ophold i Lalandia i Billund. 4
3. Analyser Lalandia i Billunds konkurrencesituation. 6
4. Diskuter Lalandia i Billunds promotion. 8

Uddrag
For at finde købsadfærden hos Lalandia, kan man bruge nogle forskellige modeller og begreber fra marketingbogen i systime under kapitel 6. SOR-modellen bruges, når der skal analyseres en sammenhængende proces af købsadfærden. Mange af disse begreber fra kapitel 6 vil blive gentaget herunder.

De tre elementer:
Stimuli – påvirkning
Organisme – Forbrugerens blackbox
Respons – Forbrugerens reaktion

Organisme kommer af, hvad forbrugeren har brug for af blackboxen – specifikt udvalgt fra kapi-tel 6, såsom forbrugsvaner, rådighedsbeløb, købsmotiver og behov. Ud fra børns forbrugsvaner, er det eksempelvis slik og legetøj, mens forældrenes er at have en fungerende bil, sikkert, stort hus og børneværelser til børnene.

Når familien samles, så bliver sammenhold og tryghed nogle vigtige faktorer. Rådighedsbeløb er i fokus, hvis forældre med børn skal til Lalandia. Der skal skrabes nogle penge sammen, så indkomst eller opsparing er vigtigt, hvis de skal have råd til at komme til Lalandia. Det koster 10.300 kr. for et ophold i uge 28 for 2 voksne og 2 børn.

Købs-motiver er det ud fra de sociale købsmotiver. Motivet er bandwagonmotivet i dette tilfælde, da familier ikke skiller sig ud fra andre familier, men køber samme mærker og produkter. Ud fra emnet behov, så kommer modellen Maslows behovspyramide ind for at finde frem til om for-brugeren køber det. Modellen ligger under kapitel 6.2 i marketingbogen på systime. Modellen bliver brugt, når man føler en mangel, som kan være fysisk eller psykisk.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her