Afsætning Opgave om Lalandia

Indholdsfortegnelse
Karakteriser målgruppen for Lalandia i Billund 3
Karakteristik 3
Delkonklusion 3
Analyser købsadfærden for et ophold i Lalandia i Billund. 4
Metode 4
Kulturelle forhold 4
Sociale forhold 4
Personlige forhold 4
Behov (Maslows behovspyramide) 5
Fysiske behov: 5
Tryghed: 5
Sociale behov: 5
Egobehov: 5
Selvrealisering: 6
Købstype 6
Købsadfærdstype 6
Beslutningsprocessen 6
Problemerkendelse: 6
Informationssøgning: 6
Vurdering af alternativer: 6
Købsbeslutning: 7
Efterkøbsadfærd: 7
Initiativtager: 7
Influent: 7
Beslutningstager: 7
Disponent: 7
Konsument: 7
Delkonklusion 7
Diskuter Lalandia i Billunds promotion. 8
Metode 8
Diskussion 8
Delkonklusion 9
Bilag 10

Uddrag
Karakteristik
Lalandia er et feriecenter med 870 feriehuse fordelt ud over et areal på 1 million kvadratmeter. Hvis du lejer et af disse huse får du gratis adgang til vandlandet Aquadome, legelandet Monky Tonky Land. Derudover tilbydes de besøgende; ”… bl.a. et fitnesscenter, en skøjtehal, bowlingbaner, sportshal, high jumps og Lalandia Plaza med restauranter og butikker” Vi kan dermed kategorisere virksomheden, som en servicevirksomhed.

”Lalandia i Billund tilbyder oplevelser og aktiviteter til hele familien.” Det er det Lalandia selv mener de tilbyder, og derfor kategoriser de også deres egen primære målgruppe, som børnefamilier og familier der har valgt at holde ferie flere genrationer sammen. Det er også derfor, de hovedsagligt tilbyder aktiviteter i børnehøjde, så hele familien kan samles om dette.

Lalandia har eksisteret i 25 år og udvidede antallet af feriecentre til 2, med opførelsen af centeret i Billund. Det er et velkendt ”brand” blandt danskere, og meget kender ikke en der har besøgt et af de to feriecentre. Lalandia har formået at opnå en markedsandel i feriecenter-branchen på cirka 1/3 og er dermed markedsleder. Centrene er placeret i henholdsvis Rødby og Billund.

Centeret i Billund er centralt placeret i landet, tæt på den tyske grænse, færgeovergange fra Norge og selvfølgelig lufthavnen med flygange til de fleste europæiske lande. Ligeså er centeret i Rødby placeret tættere ved Sjælland og de svenske kunder der kommer over Øresundsbroen. De er også tæt på den østtyske befolkning og østeuropæiske lande, med færgeovergangen fra Putgarden.

Det betyder at målgruppen bevæger sig ud over de danske gæster. Det er især lande som Norge og Sverige der vækster i antallet af besøgende, men også lande, som Polen og Rusland besøger Lalandia.

Endda 5% af de besøgende er fra Storbritannien, Italien, Spanien og andre lande. ”2016 var det første år, hvor de udenlandske gæster til sammen udgjorde et større antal end de danske gæster i Lalandia i Billund.” Dette viser tydeligt hvor stor målgruppen og markedet for besøgende udenfor Danmark er.

---

Analyser købsadfærden for et ophold i Lalandia i Billund.

Metode
I denne analysedel har jeg valgt at tage udgangspunkt i Købsadfærdsanalysen for konsumentmarkedet , men for at understøtte den har jeg valgt at starte med at gøre brug af konsumentens baggrundsforhold.

Det har jeg blandt andet valgt for at tilpasse den mere til B2C markedet, som er der Lalandia agerer. Herunder er blandt andet livscyklus og familielivscyklus anvendt.

Derudover har jeg brugt Maslows behovspyramide, for at finde frem til hvilke behov der er vigtige for købsadfærden.
Til slut vil jeg afslutte med brug af Kunderejsen og dermed Købsadfærdstype og punkter fra beslutningsprocessen .

Kulturelle forhold
”Lalandia ønsker at skabe en stemning af, at gæsterne befinder sig under varmere himmelstrøg” . Som Lalandia selv fortæller, tilbyder de stemningen af eventyr og, at være langt hjemmefra uden at du behøver være det, og komme langt ud af din komfort-zone.

Dette er et tydeligt udtryk på, at de kulturelle forhold hos den primære målgruppe, handler om tryghed, nærvær og hygge. Tryghed ved ikke at være langt hjemmefra og være tvunget til at rejse til udlandet. Nærvær og hygge i trygge rammer med muligheder for sjove aktiviteter og rolige stunder der passer til alle dele af familien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu