Kvinders kønsrolle | Noter ihistorie | Over 10 sider

Indledning
Grundloven blev indført i Danmark 1849, kongen opgav altså sin magt til folket, men det var stadig ikke alle der kunne stemme og være med politisk i samfundet.

Kvinderne fik først efter en meget lang kamp for at få deres stemmeret, lov til at deltage politisk i 1915 altså 66 år efter grundloven blev indført

hvorfor er det så at kvinderne ikke fik samme rettigheder som mændene fik, da grundloven blev indført.

Grundet til at jeg har valgt at skrive om dette emne, er fordi jeg gerne vil finde ud af om kvinderne bare havde accepteret deres levevilkår i den tid eller om det var opdragelsen der gav kvinderne et syn af at det var normalt at leve og agerer efter deres mands ordre uden at sætte spørgsmål ved tingene.

Der for vil jeg gennem diverse analyser finder ud af hvorfor kønsrollerne var vigtige og om opdragelsen var med til at skabe disse kønsroller i samfundet, som fører os til min problemstilling.

Indholdsfortegnelse
Indledning 4
Problemformulering 5
Metode 5
Kilder 5
Redegørelse 6
Analyse 7
Vurderende 8
Konklusion 9
Litteraturliste: 9
Bilag 10

Uddrag
Redegørelse
Pigerne og Drenge havde ikke samme opdragelse i denne periode

der blev ikke sat så meget fokus på drenge som det gjorde pigerne, drengene kunne sagtens tilbringe sin barndom i skolen og blive opdraget.

Pigerne skulle derimod blive hjemme og være under huset tag indtil de blev gift væk og opdrages under morens syn eller tjenestepigerne i huset og de skulle være perfekte når der var besøg og ikke tale under tilladelse

dette var meget uretfærdigt, da drenge kunne i et hvis omfang gøre hvad de havde lyst til. Professoren taler om hvordan kvinder ikke var skabt til arbejdsforholdene, selvom de manglede læger i landet

ville han ikke mene at kvinderne skulle blive ansat eller oplært som sygeplejeren, dette viser os hvor meget forskel der var på synet af kvinder den gang

i forhold til i dag hvor der bliver set lige så om det er en kvindelig læge eller en mandlige, i dag kigger man bare på erfaringen.

---

Den første tekst et konservativt kvindesyn handler om hvordan pigerne blev opdraget i forhold til drengene

pigerne blev passet meget mere på og de skulle opretholde en hvis standart og de skulle se ud på en bestemt måde og opføre sig meget perfekt for at de ikke blev set ned på

så de kunne blive giftet væk til en mand når de blev gammel nok, det betyder at de ikke måtte gå ud af huset og de skulle blive hjemme

de skal bruge deres tid på at blive hjemme og blive opdraget af deres mor eller tjenestepigerne i hjemme

når de så bliver giftet væk er deres status i samfundet det samme som den mand de har giftet sig til, så hvis det er en adelig bliver hun automatisk at se som en af de adelige

hvilket betyder at kvinderne slet ingen rettigheder havde som også spejler sig i den opdragelse de fik

fra en ung alder er pigerne blevet lært at de skal opføre sig ordenligt og på en bestemt måde for at passe ind i samfundet.En professors syn på kvindelige læger 1874,

handler om en professor der taler om hvordan kvinder ikke er bygget til at arbejde og han siger også selvom at der er mangel på sygeplejere og læger ville han stadig ikke have at kvinder skal blive udannet fordi de ikke havde kompetencerne til at arbejde

og dette viser manglen på viden i denne periode at man vurdere en person ud fra om man er en mand eller kvinde og ikke hvad de har opnået

dette er nok grundet at mange mænd var bange for at miste sin plads til en kvinde og det er derfor de begyndt at lære dem helt fra barnsben at de skulle høre efter hvad manden sagde og gøre hvad der blev sagt eller ville de ikke blive set på samme måde som de gjorde før.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu