Kvindernes stilling i DK 1849-1915 | Historie

Indledning
I 1849, den 5. juni blev Danmarks nye Grundlov underskrevet af kong Frederik VII, denne nye forfatning blev betragtet som værende demokratisk, en af Europas frieste forfatninger hidtil.1 Den nye forfatning havde dog begrænsninger til dets demokrati, begrænsninger hvilket betød at det kun var ca. 14 procent af befolkningen, som fik stemmeret.

Denne lille procentdel af befolkningen bestod af privilegerede mænd med en alder over 30 år.

Befolkningsgrupper som blev ekskluderet fra den nye politiske forfatning, bestod af de syv Fér: Fruentimmere, som bestod af alle kvinder. Folkehold, som bestod af tyende og tjenestefolk. Fattige og fallenter, som var mennesker som stod i gæld.

Forbrydere, fjolser og fremmede.3 Fra oprettelsen af den første grundlovs i 1849, gik der 66 år før at samfundets demokrati betød at alle voksne og myndige var inkluderet i afstemningen om Danmarks politiske ledere.

Grundlovsændringen i 1915, gjorde derved op med demokrati som var afhængigt af køn og personlig status.4 Kvindernes eksplikation fra den politiske grundlov blev ikke diskuteret tilbage i 1849. Det var først årtier efter at talen omkring stemmeret for kvinder, blev drøftet. Kvindekønnet havde en lang kamp foran sig før de fik stemmeret i 1915.

I denne opgave vil jeg komme ind på kvindernes stilling og deres udvikling i Danmark fra 1849- 1915, jeg vil analysere de argumenter der blev brugt i kampen for kvindernes ligestilling i tidsperioden. Til sidst vil der blive lavet en vurdering af hvorfor kvinderne lykkedes at få stemmeret i 1915 og perspektivere det til kvinders kamp for politisk ligestilling i andre lande i dag.

Indholdsfortegnelse
Indledning: .......................................................................... 2
Kvindernes stilling i DK 1849-1915: ..................................2
Kvinders rettigheder: ........................................................ 2
Sædlighedsfejden.............................................................. 3
Industrien og uddannelse for kvinder:..............................3
Kvindeforeninger og kampen for politisk valgret.............4
Kampens uoverensstemmelser............................................6
Danske og Internationale kvinder .....................................10
Kildekritik........................................................................... 12
Konklusion ......................................................................... 12
Referencer .........................................................................14

Uddrag
Sædlighedsfejden
Der var mange udfordringer og forandringer i 1880erne og hermed fulgte sædlighedsfejden også med, debatten om seksuel morale blandt kønnene. Indtil videre havde opfattelsen af seksuel bedrift været bygget på ægteskabet og at fører familieslægten videre.

Inden for lægevidenskaben lød det, at kvinder ikke havde noget seksuel begær og hvis hun udviste seksuel adfærd, var hun mentalt forstyrret. Det var derimod normalt for mændene at have en seksuel begær og for sundhedens skyld skulle den helst tilfredsstilles.

Sædlighedsfejden blev prægede af de andre nordiske lande og blev en del af det moderne gennembrud som tog fat i diskussion om kønsmorale, kønsroller, kvindefrigørelse, fri kærlighed og en selvrealisering til kvinder udenfor hjemmet. 10 Georg Brande var en af de store betydningsfulde personer i sædlighedsfejden.

Han var blevet inspireret på hans dannelsesrejse i udlandet og begyndte at holde forelæsninger i København om seksuel frigørelse og frikærlighed

Industrien og uddannelse for kvinder:
Uddannelser til kvinder blev en vigtig byggesten for kvindernes kamp for ligestilling. Med Junigrundloven sad kvinderne stadig fastlåst i gamle mønstre og kønsforskellen angående uddannelser. Uddannelser var stadig mandens domæne og universiteter, seminarier og højskoler var kun forbeholdt til manden.

Kvindernes stilling i DK 1849-1915: Børneskoler var dog en undervisningspligt fra 1814 hvor piger og drenge fik undervisning, dog adskilt.12 Pigeskolerne havde en mere boglig retning, hvor der skulle være fokus på husgerning, håndværkskab, sprog, musik og litteratur med hensigt på at den unge kvinde skulle kunne skabe et interessant, fungerende hjem og være en interessant samtalepartner for sin mand.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her