Kohberg | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Dette er en analyse af Kohberg, som er en dansk fødevarevirksomhed, der bager brød. Den blev oprettet tilbage i 1969 af Alfred Kohberg.

Det er Danmarks største danskejede bageri, og ligger i Bolderslev. Kohberg bager brød som den lokale bager henne på hjørnet, bare i større mængder.

Der ligges vægt på, at det bliver bagt af bagere og ikke maskiner, da det giver en vis kvalitet til navnet. Kohberg sælger på b2b (business to business)-markedet, det er altså ikke muligt at gå hen til en af deres fabrikker, som privatperson, og købe et brød.

Kohberg handler med supermarkedskæder som Coop, Salling Group osv. I denne analyse vil der blive redegjort for hvilken forbindelse FNs verdensmål nr. 12 og Kohberg har, samt vil reklamefilmen blive analyseret.

FNs verdensmål nr. 12 handler om, at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer. Det handler om at reducere de fodaftryk vi mennesker sætter her i verden, ved at ændre på måden vi producere og forbruger vores varer og ressourcer på.

Ca. 70 procent af den ferskvand der er beregnet til menneskeligt brug går til kunstig vanding i landbruget blandt andet.

Uddrag
I reklamefilmen, ønsker Kohberg, at sælge deres bæredygtige brød. En af Kohbergs egne bagere er stemmen bag reklamefilmen. Teddy taler for sig selv, hvilket gør at man kan relatere til ham.

Han nævner at Kohberg handler deres varer ind i Danmark, hvilket gør, at transporten på blandt andet mel ikke er så lang. Han fortæller, at deres co2 udslip er meget lille, og han sætter fokus på bæredygtighed.

Som blikfang er der i starten brugt Kohbergs brødindpakning på skærmen. Den pakkes op, og bag den står Teddy.

Teddys job er så at skabe interesse om produktet, han sætter så et ønske i modtageren, ved at fortælle om alt det gode ved at købe deres brød, blandt andet at de tænker på klimaet, som man, som seer, gerne vil støtte op om.

Familien bliver brugt som det sidste skridt i overtalelsen om at købe produktet. Det er her modtageren bliver overtalt om at dette er det rigtige at købe, hvis den næste generation skal have et godt klima. Reklamen er narrativ.

I reklamen bliver der vist, at de 80 bagere der arbejder ved Kohberg, står og bager brødene i hånden. Der vises en rent og fint miljø, samt et fællesskab mellem bagerne.

I et klip ser man bagerne stå, side om side, stolt og vise deres brød sammen, som er klippet ind på skærmen foran dem. Teddy bruger overtalelsesmidler gennem filmen for at overbevise modtagerne om, at det er Kohberg de skal købe.

”Vi bager med dansk mel” er en argumentation som Teddy bruger, efterfølgende bliver der sagt ”Det smager godt og det er klimavenligt”, hvilket han bruger som påstand.

Ved familien til sidst, hvor der bliver sagt ”Det betyder noget for dem der kommer efter os”, bruges Patos som appelform i reklamen, da han taler ud til vores følelser med familien.

Familien bliver brugt som den sidste overbevisning om at det er Kohbergs brød man skal vælge næste gang der skal handles.

Teddy taler meget om, at passe på klimaet, og at det betyder noget, hvilket også sætter tanker i gang. ”Kohberg - Vi er bagere” benyttes som deres slogan og optræder helt til sidst i filmen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu