klimaforandringer | Analyserende artikel

Indledning
Med oplysninger om klimaforandringernes store konsekvenser, er der blevet skabt en forventning om, at vi alle sammen handler med tanke for klimaet.

Vores bevidsthed om klima er med os overalt - hvad gør jeg for at bekæmpe klimaforandringerne? Hvis vi ikke selv tager stilling til, hvad vi gør mod klimaforandringerne, vil spørgsmålet konstant plage os.

Butikker reklamerer for flere økologiske varer, flere webbutikker er begyndt at tilbyde secondhand-tøj eller recycled tøj og el- og hybridbiler er så stille begyndt at erstatte de forurenende benzin- og diselmotorer.

Det er tydelige skridt på vej mod en klimabevidst tilværelse, men der findes også mere gemte måder at påvirke os på.

Reklamer har altid været gode til implicitte og skjulte budskaber, som enten taler til vores følelser eller appellerer til vores underbevidste minder.

I reklamefilmen ”Kom ind i kampen – sluk vandet” og ”SWEDOOR – Miljøbevidste døre”, er budskabet klimabevidsthed, og grundet reklamernes forskellige målgrupper er deres strategier særdeles forskellige.

Uddrag
Farverne og tempoet i filmen, er ligesom klippene og musikken, ekstrem intens. I de første 19 sekunder er farverne meget mørke og dystre – dog enkelte gange overbelyste.

Dette er med til at tydeliggøre alvoren i reklamen, som netop er klimaproblemerne. Sammen med det høje tempo af klip fremhæves den mørke fremtid, vi kan gå i møde, hvilket især skaber den store kontrast mellem klippet i køkkenet og starten.

Reklamefilmen beskriver ikke direkte et produkt, men er mere blevet produceret som en kampagnefilm. Resultatet af dette, bliver et forsøg på at få Danske Spil til at fremstå ansvarlige og up to date, fordi budskabet er klimabevidsthed.

Forsøget på at etablere budskabet og ansvarlighed undermineres dog af afslutningen, hvor fokusset ender på Oddset-logoet og Danske Spils logo.

Danske Spil bruger deres platform til at sætte fokus på klimabevidsthed, som ligeledes fungerer som styrkelsesmarkør for deres egentlige produkt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu