Journal 64 | Analyse | Sussi Adler-Olsen | 10 i Karakter

Indledning
Tvangssterilisation, vold, hjernevask og gentagne voldtægter var bare nogle af de mange umenneskelige hændelser, som fandt sted på Sprogø i perioden 1920’erne til 1960’erne.

De, der blev betragtet som åndssvage og sindssyge, blev gemt væk på en øde ø på ubestemt tid, med det formål, at gøre dem og deres liv mere værdige. Det var ikke et fængsel, men de indsatte var der på ubestemt tid, og måtte ikke flygte.

Uddrag
Denne voldtægtsscene er gjort endnu mere tragisk vha. filmiske virkemidler. De filmiske virkemidler der er gjort brug af i filmen, er med til at gøre (især flashbacks) ekstra dystre, traumatiske og spændende.

Dette indebærer især billedbeskæringer, lyd og farver. I forhold til billedbeskæring er en væsentlig beskæring nærbillede; her kan vi aflæse en persons følelser samt fornemme, hvordan vedkommende har det.

Dette er med til skabe en vis spænding hos seeren, og gør at vedkommende har lysten til at se videre. Sussi Adler-Olsen har bl.a. gjort brug af nærbilledet, i scenen med fiskeren (00.54).

Udover at man kan se frygten og væmmelsen i Netes øjne, har Sussi Adler-Olsen ligeledes formået, at inddrage seeren i Ritas følelser og tanker. Man kan ved 54.15 minutter inde i filmen, se skyldfølelsen i Ritas øjne.

Hun kigger væk, i forsøget på at fortælle sig selv hvorfor hun gør dette mod Nete. Alt dette kommer af få sekunder med denne billedbeskæring.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu