Jensens Bøfhus | Strategisk Analyse | SRP

Indledning
Jeg har valgt at skrive om Jensens Bøfhus i min SRP opgave, fordi det er en virksomhed som har været stor men nu er i økonomisk krise og meget tæt på at lukke. Det er en virksomhed som har haft stor tilbage gang i perioden fra 2012 til 2016.

Det skyldes blandt andet en ”shitstorm”, som ramte Jensens Bøfhus efter de hev en lokal fiskerestaurant i retten, fordi den brugte Jensens i virksomhedsnavnet.

Fordi det er en virksomhed, som er havnet i en voldsom tilbagegang. Er det med til at jeg i min opgave kan komme med fremtidige muligheder til Jensens Bøfhus som kan være med til at sikre virksomheden overlevelse og fremtidig succes.

Derfor valgte jeg en virksomhed i krise, i stedet for en virksomhed med succes. Da det vil være svært at kunne sætte sit eget præg på, hvad en virksomhed med succes skal gøre anderledes.

Jeg valgte at skrive i Virksomhedsøkonomi og Afsætning, fordi jeg føler mig sikker i disse to fag. Derudover kan jeg lave en strategisk analyse ud fra disse to fag. Jeg vil starte med at lave en introduktion til virksomheden.

Derefter vil jeg lave en virksomhedsanalyse af Jensens Bøfhus interne forhold. Til at lave den interne analyse vil jeg lave en regnskabsanalyse, derefter en værdikæde som så ender ud i en SW som en konklusion.

Til at analysere udbuds- og efterspørgselsforholdene vil jeg lave en analyse af de eksterne forhold for Jensens Bøfhus og en brancheanalyse, hvor jeg inddrager Porters Five Forces.

Derudover vil jeg kigge på forbrugernes efterspørgsel altså, hvilke spisesteder foretrækker forbrugerne. Jeg vil lave en analyse af Jensens Bøfhus største konkurrent nemlig restaurant Flammen, som overhalede Jensens Bøfhus inden om.

Som konklusion på udbuds- og efterspørgselsforholdene vil jeg bruge en OT model, som samler op på de vigtigste ting jeg har analyseret mig frem til.

I Den diskuterende del, hvor jeg skal komme med fremtidige tiltag der vil kunne skabe vækst for Jensens Bøfhus vil jeg bruge vækststrategier, hvor jeg vil komme med konkrete tiltag som kan være med til at skabe mulig vækst i fremtiden for Jensens Bøfhus.

Uddrag
Jensens Bøfhus er et aktieselskab og en servicevirksomhed som er en dansk ejet restaurantkæde. Jensens Bøfhus blev grundlagt tilbage i 1990 af Palle Skov Jensen.

De første restauranter blev etableret i Jylland og senere kunne de findes på Fyn og Sjælland. I starten var der tale om national ekspansion på det danske marked.

Senere har Jensen Bøfhus haft international ekspansion til Sverige og Norge . I dag har Jensens Bøfhus 46 restauranter. De har 36 i Danmark, 12 i Sverige og 2 i Norge.

Jensens Bøfhus har inddelt deres menuer i tre kategorier. Man kan vælge imellem frokost, aften og en børnemenu.

Jensens Bøfhus befinder sig både på markedet med B2B og B2C da de f.eks. sælger færdigretter ud til diverse supermarkeder, men har været nødsaget til at sælge rettighederne til deres sauce.

En gallup-undersøgelse fra 2013 viste at 96 % af alle dansker forbinder navnet Jensen med Jensens Bøfhus. Dengang var det positive tanker man havde om Jensens Bøfhus, men det har nu ændret sig .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu