Ikea | Case | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: IKEA´s nær – og fjernmiljø 2
Opgave 2: Segmentering på konsumentmarkedet 3
Opgave 3: Markedsføringsplan 5
Opgave 4: Producentmarkedet 8
Opgave 5: Markedsanalyse i praksis 11
Opgave 6: Konkurrenceforhold 13
Opgave 7: Branding 15

Uddrag
Nærmiljø:
• Kunder: Unge mennesker og børnefamilier, som ikke har økonomiske overskud, og dermed ikke råd design møbler.

• Leverandører: IKEA´s indkøb foregår internationalt og deres valg af leverandører har stor betydning for deres succes.

• Konkurrence: IKEA har markedslederen men er i hårdt konkurrence med markedsudfordreren ILVA.

Fjernmiljø:
• Kultur: I forbindelse med kultur har miljøbevidstheden den største betydning. I dag stiller man højt krav om et renere miljø, og de miljøbevidst produkter IKEA laver.

• Demografi: Befolkningsvæksten og alderssammensætningen har indflydelse på IKEA’s salg. Antallet af unge familier er faldende og det er IKEA’s primær målgruppe.

• Teknologi: Der er en øget interesse for teknologi, f.eks. fladskærms TV, computer, osv. Dette kan betyde at der færre penge til rådighed til at købe møbler for.

• Økonomi: Den økonomi krise er godt for IKEA. Bolighusets omsætningen stiger, fordi forbrugerne vil have billigere møbler og boligudstyr.

---

Vurdering af de opstillede segmentering ud fra IKEA’s produkter og ide´ (SMUK – modellen)

Størrelse og vækst: Segmentet er meget stort da den dækker alle uanset alder, køn, uddannelse, livsstil, familie status, job osv.

Muligheder for bearbejdning: IKEA´s kommunikationsmetoder er husstands omdeling af kataloger (kunderne er langt mere opmærksomme på kataloget

når de får det personligt tilsendt), fagblade, reklamer, internettet, TV reklamer. Disse bearbejdnings metoder giver gode kontakt muligheder til segmentet.

Udgifter for bearbejdning: IKEA´s normale praksis i forbindelse med bearbejdning af segmentet er rentabelt.

”Democratic Design” konceptet medfører ikke prisstigninger for kunderne, derfor er der ingen anledning til at tro at forholdet vil være anderledes i forbindelse med salget af ”Democratic Design.”

Konkurrence: Der er mange andre møbelvirksomheder, som sælger designmøbler. Men den dyre designermøbler markedet, er en markedsniche

der handler med en mindre og afgrænset del af markedet. IKEA’s målgruppe er derimod meget større, så konkurrence situationen er ikke nær så hårdt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu