Indholdsfortegnelse
1. Definer Gorillas konkurrencestrategi. Inddrag
2. Definer den branche, som Gorillas opererer i.
3. Foretag en brancheanalyse af den branche Gorillas opererer i.
- Konkurrenter i branchen:
- Nye indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Leverandører
- Kunder
4. Vurder styrken i hver af de fem forces. Brug Systemer skabelon nedenfor som en del af besvarelsen.
5. Vurder udviklingen i konkurrencesituationen og den generelle attraktivitet ved at operere i den samme branche som Gorillas.
6. Identificer en udfordring for Gorillas og angiv to løsningsforslag til denne.
- Udfordring for Gorillas: Lav kendskabsgrad, folk foretrækker velkendte virksomheder såsom; Coop og Wolt
- Løsning 1:
- Løsning 2:

Uddrag
Gorilla er på det danske marked, hvor de har fået etableret en butik i Aarhus, efter seks måneder med butikken i København. Derudover er målet for dem at være de bedste på det danske marked inden for ”quick commerce”.

De vil gerne være med til at ændre forbrugerens indkøbsadfærd, så man ikke behøver at planlægge sine indkøb for en hel uge. Her er virksomhedens målsætning også kunderne modtager sine varer på 10-15 minutter efter bestilling.

Gorilla går meget op i at udskille sig fra konkurrenterne, ved at levere deres dagligvarer på relativt kort tid.

Det tager op til 10-15 inden der kommer et bud og udlevere, hvad man har købt over deres app. De anvender differentiering strategi, da de skaber nogle præferencer hos kunderne i og med den korte leveringstid.

”Vi er ikke bare et online supermarked. Konceptet handler om hyperlokalitet, og vi henvender os til den moderne forbruger, der har en anden tilgang til tid”. Her ses det også de går meget op i at skille sig ud.

---

Nye indtrængere:
Der forventes ikke ligefrem så mange nye indtrængere og truslen for nye indtrængere er forholdsvis lav, da det vil være svært for virksomheder at etablere sig og skabe en høj nok kendskab i denne branche.

Derudover er kundeloyaliteten allerede høj for de virksomheder, som allerede har gjort sig bemærket i branchen.

Dog kan andre fødevarekæder ses som en trussel, som har intentioner om at bevæger sig hen til onlinesalg, da de allerede har en høj kendskabsgrad.