Fan engagement | Noter til afsætning

Problemformulering
Hvordan har udviklingen inden for sportsunderholdning, drevet af teknologi, ændret fanoplevelsen? Underspørgsmål:
- Hvordan kan man engagere fans både på og uden for stadion?
- Hvordan kan an optimere før, under og efter oplevelsen på kampdagen?
- Hvad gør Liverpool FC for deres fans både lokalt og globalt?

Indledning
Intet i livet bør tages for givet, især nogens kærlighed og dedikation. Dette gælder især inden for sport, hvor fans ikke kun er mennesker, der stammer efter en bestemt sportsklub.

De er en del af klubbens brand og identitet, en stærk støtte i de vanskelige tider, og grunden til at der findes kompetitive sportsgrene i det hele taget.

Selv den mest hardcore og loyale sportsfan har brug for at føle kærligheden er gensidig. Derfor bør fan engagement være en af de punkter som er øverst på prioriteringslisten for enhver professionel sportsklub/organisation.1

Liverpool FC er en af de mest støttede fodboldklubber i verden med 770 millioner tilhængere på sociale medier platforme og titusinder af millioner dedikerede fans.

Dette er ikke uden grund. LFC har netop vundet prisen for bedste fanoplevelse på stadion for fjerede år i streg.

Liverpool FC formår at engagere deres fans både på et lokalt og globalt plan. Prisen anerkender et stadion

en arena eller et større sportscenter, som har leveret konsekvent enestående serviceniveau og fanoplevelse på alle faser af kunderejsen.

Indholdsfortegnelse
Introduktion 3
Problemformulering 3
Metode 3
Den nye oplevelseøkonomi 4
Digital fandom 4
Fan engagement på og ude for stadion 7
- Matchdag på stadion 7
- Skab unikt content som ikke kan opleves uden for stadion 7
- Off-site matchday 8
- Fremme virtual og augmented reality 8
- Find alternative medier 8
- Opret begivenheder uden for stadion 8
- Non matchday on-site 8
- Museer 8
- Virtuelle oplevelser 9
- Udflugter 9
- Non matchday: Off-site 9
Før, under og efter oplevelsen 9
- Pre-game experience 9
- In-seat experience 10
- Post-game experience 11
Liverpools fanstrategi 11
- Lokalt 12
- Globalt 12
- Digital transformation 12
Liverpool FC Supporter charter 14
- Fan engagement, Liverpool FC Supporter Co-creation 14
- Community 15
Konklusion 16
Litteraturliste 17

Uddrag
Sport har ændret sig fra før at være en LIVE-spiloplevelse, hvor fansene mødtes i samme fysiske rum, stadionet, til et digitalt rum, hvor fans deltager uanset hvor de befinder sig i verden.

Smartphones, tablets og 4G betyder at være fan i dag er en 24/7 oplevelse. Resultatet af dette er, at fanoplevelsen varer længere, hyppigere og har en stadig større rækkevidde.

Holdpræstationer er altid en vigtig faktor, og selvfølgelig familiehistorien. Men hjembyen, som tidligere var den mest relevante faktor der driver fanloyalitet for et sportshold, er ikke længere et krav.

Afhængigt af sportsholdets størrelse repræsenterer fansene som tager på stadion mindre end 50 % af det samlede holds fanbase.

Med konceptet ”digital fan experience” i tankerne ses der nu sportshold, der arrangerer pre-match konkurrencer og giveaways

hvor fans fra hele verden kan være en del af kampforberedelsen, hvilket får dem til at føle sig en del af trænerholdet, enten ved at se den streamet træning eller ved sports Fantasy Leagues.

Verden ændrer sig med rekordhastighed. Teknologi har grundlæggende ændret vores måde at arbejde på, hvordan vi interagerer og måden vi lever vores liv på.

Digitale innovationer skaber nye fanoplevelser rundt omkring i verden. Oplevelser, der lever op til de stigende fanforventninger og giver nye måder for sports- og underholdningsudbydere og partnere til at engagere fans på.

Fanindsigt er vigtigt og fremhæver nye muligheder og større forventninger. Innovation begynder med indsigt og observation.

En undersøgelse viser at fans ønsker mere teknologi. Den digitale efterspørgsel er mere end fordoblet i de sidste 3 år

Forbindelse mellem klub og fans skaber nye muligheder på tværs af fanrejsen. Næsten hver fan tager deres mobil med til begivenheder og ønsker mere end blot en grundlæggende forbindelse.

Tre fjerdedele af fans forventer, at forbindelsen forbedrer deres oplevelser med begivenhedsdagen, inden for områder som at finde og betale for parkering, købe sædeopgraderinger, finde deres sæder

bestille mad og drikkevarer, lokalisere de korteste linjer og trafikopdateringer. Oprettelse af mere praktiske

engagerende og personaliserede oplevelsesarrangementer for begivenheder forbedrer kundetilfredsheden og kan i sidste ende bidrage betydeligt til bundlinjen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu