Engelsk eksamenstræning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Assignment 1
Besvar både opgave a. og b. nedenfor. Brug relevant grammatisk terminologi. Skriv dine svar på dansk.
1. Find og skriv alle eksempler på relative pronomener i teksten.
2. Forklar kort for hvert eksempel, hvorfor det pågældende relative pronomen er valgt i sammenhængen.

Assignment 2
I tekststykket er en række ord understreget. Besvar opgave a., b. og c. nedenfor. Brug relevant grammatisk terminologi. Skriv dine svar på dansk.

a. Syv verballed i udvidet tid er understreget. Skriv hver gang hele verballeddet, og angiv, hvilken grammatisk tid det er. Forklar med inddragelse af mindst tre af eksemplerne, hvordan man danner udvidet tid i forskellige tider.

b. Fire eksempler på brug af there som foreløbigt subjekt er understreget. Skriv for hvert eksempel, hvad sætningens egentlige subjekt er. Forklar kort med inddragelse af alle de understregede eksempler reglen for kongruens mellem subjekt og verballed i sætninger med there som foreløbigt subjekt.

c. Verbet were er understreget. Skriv hvad subjektet er, og hvorfor der er anvendt were og ikke was i sætningen.

Assignment 3
Videoen i denne opgave er en oplysningsvideo om menneskerettighederne.

Assignment 4

Uddrag
Der er brugt whose, da at det viser tilbage til en person. Det er en parentetisk sætning, da sætningen der indledes med whose er adskilt fra resten af sætningen med komma.

Der er brugt that, da at det viser tilbage til en ikke-person. Det er en definerende sætning, da at that kun kan bruges i definerende sætninger.

Der er brugt which, da at det viser tilbage til en ikke-person. Det er en parentetisk sætning, da sætningen der indledes med which er adskilt fra resten af sætningen med komma.

Der er brug whom, da at det viser tilbage til en person. Det er en definerende sætning, da at der tilføjes en information, der er nødvendig, for at forstå sætningen.

Der er brugt which, da at det viser tilbage til en ikke-person. Det er en parentetisk sætning, da sætningen der indledes med which er adskilt fra resten af sætningen med komma.

---

Udvidet tid dannes altid på følgende måde: To be som hjælpeverbum + hovedverbet i ing-form.

Bøjningen af to be bestemmer sætningens tid. Hvis to be fx er bøjet i præsens (nutid), bliver hele verballeddet til udvidet præsens.

Dette er are melting et eksempel på, her dannes verballedet af are som er en to be-form i nutid og herefter hovedverbet melt i en ing-form.

Dette er is dissolving også et eksempel på, her er is, som er i præsens og dissolve i en ing-form. Selvom sætningen er tredje person ental, så tilføjer hovedverbet dissolve altså ikke -s i udvidet tid.

Hvis to be er bøjet i perfektum, altså have/has been (alt efter tal og person) og der er hovedverbet er i en ing-form.

Som for eksempel i have been preparing, hvor have been er en to be i perfektum og hovedverbet prepare er i en ing-form.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu