Indledning
Digitale forretningsmodeller tager udgangspunkt i en digital platform. I den digitaliserede verden vi lever i, er det en nødvendighed for virksomheder, at de digitaliserer sig for at overleve.

Det betyder at de bliver nød til at starte forfra og lave nye digitale forretningsmodeller, og ikke lappeløsninger på nuværende forretningsmodeller.

Forskeren Jakob Orquin mener at der er 2 måder at en virksomhed kan tjene penge på, med den digital forretningsmodel. Det er value-modellen og revenue-modellen.

Indholdsfortegnelse
Redegør for begrebet "digitale forretningsmodeller"
- Value-modellen
- Revenue-modelle

3 former for digitale forretningsmodeller
- Købmand
- Mellemmænd
- Bagmænd

Find konkrete eksempler på fire af de syv arketyper - argumenter grundigt for eksemplerne og hvordan de passer på de valgte arketyper
- Den digitale købmand
- Webshoppen
- Den digitale platformsbygger
- App opfinderen

Læs casen om Happy Helper og analyser deres forretningsmodel.
- Værdifaktorer
- Målgruppe

Diskuter om der er tale om en digital forretningsmodel i Happy Helpers tilfælde

Uddrag
Mellemmænd bringer 2 parter sammen. En hjemmeside bringer en køber og sælger sammen. Det kan eksempelvis være en virksomhed der står for auktioner.

Virksomheden tager et gebyr når sælger og køber finder hinanden. De skaber omsætning ved at reklamere andre virksomheder på auktionsstedet.

Mellemmænd med brugerbetalt netværk er fx dating apps. Der kommer man i kontakt med hinanden gennem mellemmandens platform.

Oftest har dating apps gratise ydelser, men virksomheden skaber omsætning ved at brugerne bliver kunderne, det sker når de køber adgang til “flere matchninger” og “plusprofiler”

Mellemmænd tredjepartsmodellen. Det er den klassiske model hvor der anvendes annoncer baseret på kliksystemer.

Det er en gratis ydelse, for forbrugerne, men omsætningen sker gennem annoncerne som brugerne ser for at få ydelsen.

Bagmænd
Bondefangeren er virksomheder der sælger det første produkt, som man vil have, meget billigt eller gratis.

Fx med et abonnement til luxplus.dk er man forpligtet til at købe produkter derinde, da man betaler en månedlig ydelse for at være medlem, og for at få priserne på produkterne så billigt.

Menneskehandel er virksomheder der handler med information om brugerne, køberne får kontaktoplysninger om brugerne og det repræsenterer en værdi, da man kan udnytte det i markedsføring.

Den falske hjælper er hjemmesider der tilbyder dig prissammenligninger eller troværdihedsvurderinger. Brugeren vælger at benytte hjemmesiden, da de spare tid, og at de hurtigt finder det billigste produkt.

Virksomheden bag hjemmeside tjener penge på at andre virksomheder betaler for at ligge i toppen når brugerne søger.

---

Under arketypen den digitale købmand, er virksomheden Matas. Matas har fysiske butikker, hvor de tjener størstedelen af deres indtægt.

Men de har samtidig også en hjemmeside hvor de også får et hvis salg, og en indtægt fra.

Matas har et godt brand, da deres logo er meget genkendeligt, da man oftest binder en mørkeblå baggrund og en hvid skrift sammen med Matas.

De sender også varekataloger ud til dem der er medlem af Club Matas. De har vejledning på deres hjemmeside til hvert enkelte produkt de sælger.

Det kan blandt andet være, hvor længe man skal påføre et bestemt produkt, eller ingredienserne i produktet.

Der er også en form for personlig service, da man på deres hjemmeside kan trykke på en knap hvor der står “få personlig rådgivning” og en anden “Chat med Matas”.