Det 20. århundredes Danmarkshistorie: Arbejdsspørgsmål til kapitel 2

Opgavebeskrivelse
1. På hvilken måde ændrede produktionen sig i Danmark i sidste del af 1800-tallet?
2. Hvilke energiformer afløste dampmaskinen?
3. Forklar hvordan fæstesystemet fungerede
4. Hvad betyder stavnsbåndet?
5. Hvordan forklarer bogen, at det gamle landbrugssystem var ineffektivt?
6. Selvejerbønderne klarer sig godt i perioden 1830-1875 – hvorfor?
7. Trods frisættelsen af bønderne var der stadig nogle grupperinger, der havde det svært i landbruget – hvem var det og hvorfor?
8. Kornkrisen i 1875 fik betydelige konsekvenser for det danske landbrug – forklar hvilke
9. Forklar ideerne i andelsbevægelsen.
10. Hvordan forløb industrialiseringen i Danmark?

Uddrag
5. Hvordan forklarer bogen, at det gamle landbrugssystem var ineffektivt?
- Bøndernes motivation til at gøre en indsats var ikke stor, så længe godsejeren krævede sin del af overskuddet, og dyrkningsfællesskabet i landsbyen lagde også begrænsninger for den enkeltes virketrang.

6. Selvejerbønderne klarer sig godt i perioden 1830-1875 – hvorfor?
- Kornsalgsperioden. Her kunne kornprodukternes sælges uden problemer på de europæiske markeder - ikke mindst engelske - og indbragte bønderne gode indkomster.

7. Trods frisættelsen af bønderne var der stadig nogle grupperinger, der havde det svært i landbruget – hvem var det og hvorfor?
- Nederst i hierarkiet på landet fandt man landproletariatet - de tusindvis af ejendomsløse landarbejdere, der ernærede sig som dagplejere eller hjalp til på gårdene som karle og piger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her