Indledning
Reklamefilmen ”Den første dag” er publiceret i 2018 på Coops YouTube kanal. Afsenderen er Coop. Coop er en kæde der har nogle dagligvarebutikker som bl.a.

Daglibrugsen og Superbrugsen. Rekla-men er lidt atypisk i det der ikke reklameres for en fysisk ting, men derimod en arbejdsstilling. Re-klamen varer 2 minutter og 53 sekunder.

Den omhandler en drengs første arbejdsdag hos Coop. Reklamen starter med en introduktion, hvor vi bliver introduceret for en ung fyr og Coop medarbej-deren der skal tage sig af drengen på hans første dag.

Efter introduktionen ser man, at han bliver hjulpet i gang med de forskellige opgaver og alt ser fredeligt ud, lige indtil kaosset presser sig på.

Kunderne i butikken bliver sure på den unge mand og han prøver at løbe væk fra kunderne, men lige lidt hjalp det.

Sent i reklamen ser vi en næsten identisk ung fyr der er død i fryserummet, og der går han fuldstændig i panik, dog ser vi lige efterfølgende at det hele var en drøm, og han stadig står og bliver taget imod af Coop medarbejderen.

Uddrag
I reklamen er der anvendt rigtig mange filmtekniske virkemidler for at gøre det mere spænd-ende og attraktivt for folk at se den.

De starter i begyndelsen af reklamen med at vise et halvtotal billede af den unge fyr og hans mor, der sidder inde i bilen. Man for fornemmelsen af hvor det foregår, samt indtrykket af hvilke personer der er med.

Dernæst klipper de over til et halvnært klip, hvor moderen snakker til drengen, og her er der brugt reallyd, da det er dem selv der snakker.

De bruger det halvnære klip for at vi skal kan se personernes mimik, og hvordan deres ansigtsudtryk er. I moderen og Malthes dialog er der anvendt krydsklip, for at vi kan se dem begge i ansigtet mens de snakker.

De skifter igen over til et halvtotalt klip, hvor man ser drengen går ud af bilen og moderen sidder håbefuld tilbage.

Der er anvendt effektlyd, da han smækker døren i, for at vi skal forstå at han ikke gider snakke mere med moren, samt han er klar til hans første arbejdsdag.

Det efter-følgende klip er taget i normalperspektiv, hvor man ser Malthe gå ind ad døren til butikken.