Indledning
Det at være ny ung medarbejder i en virksomhed kan være en ung mands værste mareridt, fordi det at starte på sit første job og løfte en stor opgave, kan føles som en svær opgave at løse og som et stort ansvar at bære.

For mange er den første dag på arbejde angstprovokerende, og dermed er følelsen af angst meget realistisk og nem at identificere sig med blandt især unge, men med tiden bliver man lært op, og så går det hele meget nemmere.

Denne problematik arbejdes der med i Reklamefilmen. ”Den første dag” der bliver offentliggjort d. 18. september. 2018 og blev udgivet på YouTube. Reklamefilmen varer 2 minutter og 53 sekunder.

Reklamen er afsendt af Coop, hvilket er en forening som producerer dagligvarer. Modtageren er det unge segment i det danske samfund som er i alderen 15-18 år der skal ud at finde deres første job.

Reklamen handler om en dreng ved navn Malthe som starter første dag på arbejde. I reklamen starter man med at se, Malthe kommer ind i butikken stille og roligt, derefter starter hans mareridt som han havde frygtet, og til sidst slutter det med, at man ser Malthe Bliver lært op stille og roligt.

Uddrag
Reklamens genre er narrativ, da den er opbygget efter en fiktiv handling, fordi til start med får man indtrykket af Malthe som person, hvorefter man ser Malthes forestilling om, hvordan en normal arbejdsdag vil være.

Det er en narrativ reklame, da den er opdelt med en tredelt opbygning med en start, en midte og en afslutning, det vil sige reklamen er opbygget med en kronologisk fortælling, hvilket typisk fremtræder i den narrative genre.

Denne reklame er opbygget ligesom en trailer til en spillefilm, fordi der kommer en voice over som viser billede af indhold er mere realistisk og hjælper seeren igennem.

Reklamens påstand er at de hele nok skal gå på sin første arbejdsdag, da ansatterne hos Coop tager hånd om en og at de ansatte i Coop passer på deres medarbejdere og er meget venlig.

Belægget for påstand er, at Malthe kommer med nerver på som de fleste andre unge, og det hele ender mareridt for Malthe derefter, men i sidste ende kommer chefen og hjælper ham.

Hjemlen skaber en sammenhæng mellem påstand og belæg, altså medarbejderne i Coop passer på deres medarbejdere og hjælper dem godt på vej, så derfor bliver det ikke et mareridt.

Rygdækning i reklamen er i form af en styrkelse af troværdigheden fra afsenderen i starten og slutningen af filmen.

Reklamefilmen afsluttes og indledes med en voice over, der fortæller - ”traileren er godkendt af Coop og på vegne af 1,7 million medejere og 40.000 medarbejdere” (0:01).

Coop bruger gendrivelsen for at undgå kritik fra modtagerne, det gøre de altså ved at overdrive scenarierne, der bliver fremstillet for en ny ung medarbejder.

Reklamen er delt op i tre akter - en begyndelse, en midte og en afslutning. I begyndelsen præsenteres Malthe, hvor han er nervøs for og frygter sin første dag på sit nye arbejde.

Den første konflikt han gennemgår, er da en kvinde kommer og spørger om Chiafrø (0:55). Situationen vender om for Malthe og han ved ikke hvad han skal svare, da han ikke ved hvad Chiafrø er, her bliver han meget frustreret og ender med at løbe væk fra hende.

Midten starter i reklamefilmen, hvor Malthe løber gennem flere udfordringer. Malthe sidder ved kassen og skal betjene kunder, men så siger han, at stregkoden ikke virker på produktet (1:03)

Det ender med at Malthe står i et fryserum sammen med en død som er kopi af sig selv (2:6). Eftersom han ser liget, begynder han at råbe, men så vågner han op igen og står foran en medarbejder (2:17)

Her møder reklamefilmen slutning, hvor Coop medarbejder viser Malthe rundt og derefter starter en troværdig voice over (2:35)