Debatterende artikel Greta Thunbergs retoriske gennemslagskraft

Indledning
Det er blot et år siden, at den 16-årige skolepige Greta Thunberg stillede sig foran Riksdagen i Stockholm med et skilt: ”skolstrejk för klimatet”.

Siden da er hun blevet berømt verden over, bl.a. for sin evne til at være kontant i sine taler, og ikke tøve med at presse politikerne til øjeblikkeligt at handle for klimaet. Vi er i år 2019, og klimadebatten raser derudaf.

Hver dag bliver kloden varmere i takt med, at livet på hele planeten kæmper for at overleve. Klimaforandringerne er ekstreme, og det er svært at lade være med at bekymre sig, når man f.eks. ser regnskove blive brændt ned i stor stil, isen smelte og længere, mere intense hedebølger.

Uddrag
Dykker vi ned i kommentarsporet under artiklen, finder vi nogle interessante indlæg. Et af dem er fra Leif Hansen, som skriver:

”En 16-årig med Asperger har verdenspressen gjort til klimaekspert, så er det jeg spørger, hvor har hun den ekspertise fra?

Dette er en noget kontroversiel og nedladende formulering. Leif Hansen udtrykker, at grundet Thunbergs unge alder og Asperger, er det ulogisk at hun skulle have nogen forstand på klimaforandringerne.

Thomas Sørensen skriver herefter ”god, saglig artikel med belæg for påstand. Forstår ikke, hvorfor nogen ville gøre grin af ovenstående.

Det er vel også altid nemmere at pege fingre, end at ændre adfærd og tage ansvar” Her bruger Thomas Sørensen ad hominem på Leif Hansen, med sidste del af sin kommentar.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu