Dan Cake | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Spørgsmål 1 - Karakteriser kort Dan Cakes målgruppe(r) på det danske marked.
Spørgsmål 2 - Analyser Dan Cakes interne forhold.
Spørgsmål 3 - Analyser købsadfærden for køb af kager på B2C markedet.
Spørgsmål 4 - Diskuter Dan Cakes anvendelse af parameteren produkt.

Uddrag
Produktet hos denne virksomhed differentierer sin marketing på den funktionelle kvalitet og smagsmæssig kvalitet. Kunderne sætter vægt på kvaliteten, den traditionelle smag samt det funktionelle i produktet.

Den potentielle kunde ligger i det rosa segment og derfor er kunderne bevidst og fokuseret på det traditionelle og det idealistiske ved produkterne.

Virksomheden differentierer sin marketing på den funktionelle kvalitet, da virksomheden producerer deres kager med naturlige farvestoffer samt aromaer. En anden funktionel egenskab som virksomheden har, er holdbarheden på deres kager. De opfylder også den funktionelle kvalitet ved smagen og stimulere forbrugerens søde tand, dette kaldes for objekt.

Virksomheden ligger også stor vægt under deres marketing på den smagsmæssige kvalitet. Den smagsmæssige kvalitet kunne være farven, designet, emballage, kvalitet osv., dette bliver også kaldt for subjekt. Virksomheden sætter meget vægt på at produkterne skal have den traditionelle smag samt at funktionelt så det fanger virksomhedens målgruppe.

Virksomheden mener at det er vigtigt at kunderne ikke kun køber det funktionelle og smagsmæssig kvalitet, men også får tillægsydelsen med i købet. Tillægsydelsen er også vigtigt for virksomheden, så målgruppen kan oprette en social status, og føler sig tilpas i vennekredsen og dermed få et image.

Når man ligger de tre kvaliteter sammen får man det totale produkt, som i dette tilfælde er produkter fra Dan Cake. Det er meget vigtigt for virksomheden at de kan forholde sig til deres målgruppe for at kunne markedsføre sig.

Dan Cake har et dybt sortiment, da virksomheden sælger deres produkter kun til deres målgruppe med mange forskellige varianter som fx. skærekager og roulader, citronmåner, sandkager, marmorkager og diverse sæson- og temakager osv.

Virksomheden positionering er at de ønsker at blive opfattet som et meget smart og funktionelt produkt. Dog er virksomheden målgruppe delvist bred, men det gør ikke forskel i denne sammenhæng, da virksomheden tiltrækker alle i målgruppen. Målgruppen opfatter virksomheden som værende godt, funktionelt og traditionelt.

Virksomheden lægger meget vægt på, om de gennem en længere perioden kan kommunikere med deres kunder, med samme fordele og samme budskab. De vil gerne være de bedste på marked og have en konkurrencefordel under markedsføringen.

De vil derudover også lever op til deres mål og budskab, så de ikke skuffer kunderne, da de højst sandsynligvis ikke vender tilbage til produktet igen, hvis virksomheden skuffer dem. Virksomheden mener også at de skal være troværdige så målgruppen tror på deres reklame kommunikation i den virkelige verden.

Virksomhedens brand er når man ofte bliver uønsket i samfundet og dernæst ikke passer til deres positionering, brandet betyder også hvordan kunden opfatter produktet på. Men i denne sammenhæng bliver det meget nemt for virksomheden at have kunden til at opfatte virksomheden som et meget traditionelt og funktionelt produkt.

Det er let for en virksomhed at markedsfører sig, da det er nemmere at opfylde deres positionering, da kunderne har kendt produktet i mange år og da virksomheden fortsætter deres traditionel smag, derfor vil der skabes en sammenhæng mellem deres positionering og brand. Efter sammenhæget ville de have en god marketing og større overskud.

Virksomheden har en meget stor fokus på deres produktudvikling, og de kommer løbende med nye innovative produkter, som julekagerne og Halloween kager. Dette er dermed en stor fordel for virksomheden, da de selv producere et kortvarigt produkt i form af kager, som forbrugerne benytter af.

Virksomheden markedsfører sig på privat label produkter, dvs. de markedsfører deres produkter under virksomhedens navn. Dette er dermed nogle fordele for virksomheden, de opnår en selvstændig profit og virksomheden skaber mulighed for at opbygge mærkeloyalitet hos slutforbrugeren.

Ulemperne ved dette er at det kræver mange ressourcer til markedsføring, f.eks. til hyldeplacering og til kampagner i detailkædens tilbudsavis.

Udefra PLC-kurven ligger virksomheden i vækst. Virksomheden øger salget og dog er inde på det internationale marked. Virksomheden har en eksportandel på 75%, og derimod udgør et meget positivt regnskab. Virksomheden eksporterer deres varer til 15 lande, dette betyder at deres omsætning vil stige.

Virksomheden arbejder på at øge salget og reducerer produktionsomkostningerne som medføre lavere salgspriser

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her