Coop AS | Afsætning | 10 i karakter

Problemformulering
• Redegøre for relevant brandingteori og udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af Coop. Redegør desuden kort for konkurrencesituationen for Coop.

• Udarbejd en komparativ analyse af to reklamefilm “DEN FØRSTE DAG. En ung mands værste mareridt om at starte sit første job i Coop” og “Danmark taler sammen” med særlig fokus på målgrupper og købsadfærd.

• Diskutere og vurder Coops nuværende og fremtidige strategiske muligheder, herunder branding.

Indledning
Coop A/S startede tilbage i 1866 og er en af de største virksomheder indenfor det danske supermarked. Coop er kendt for at man som medlem får en række fordele og indgår et stærkt fællesskab.

Coop har lanceret to reklamefilm i 2018 og i 2020 om det at indgå et fællesskab og deres stærke fokus på netop dette.

Det står i kontrakts til deres norm om at være fælles og det synes jeg er interessant at dykke ned i og det har jeg valgt, at denne opgave skal handle om.

Indholdsfortegnelse
Resume: 0
Indledning 3
Problemstilling 3
Problemformulering 3
Metodeafsnit 3
USF til EOP 4
Virksomhedsbeskrivelse af Coop A/S 5
Coops brand og konkurrencesituation 5
Komparative analyse af to reklamefilm 6
SOR-modellen – Danmark Taler Sammen 13
SOR-modellen – DEN FØRSTE DAG 15
Nuværende og fremtidige strategiske muligheder for Coop, herunder branding 17
Konklusion 18
litteraturliste 18

Uddrag
Coop A/S tager sin begyndelse tilbage i 1866, da pastor Hans, Chr. Sonne og en kreds fra Thisted-borgere stiftede Danmarks første levedygtige brugsforening.

Deres ide var dengang og i dag at forbrugerne, der indgår i et fællesskab, får bedre og billigere varer. Coop har hovedkontor i Albertslund i Danmark.

Coop åbnede deres første Brugs i Thisted hvor de fattige fik ordentligt mad og dagligt fornødenhed (Coop, u.d.).

Coop har rundt i Danmark mere end 1000 butikker, 40.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 43 milliarder kroner.

Coop Invest A/S er koncernens investeringsselskab og er 100% ejet af Coop Amba og dermed af alle Coops medlemmer (Coop, u.d.).

Coop A/S er også en del af Republica som er et dansk reklamebureau der hjælper deres kunder til at gøre en positiv forskel ikke kun dem selv men også omverden.

Republika arbejder sammen med en række af Danmarks største butikskæder og mærkevarer og herunder Coop.

Coop omsætter for 42.730 mio. kr. for Coop A/S Danmark i 2019 og de selvstændige brugsforeninger og det er 0,2 % lavere end året før som var 42.796 for 2018 og det skyldes butikslukninger i 2018 (Coop, u.d.).

Med et tilfredsstillende resultat for 2019 og det ordinære EBIT-resultat blev 507 mio. kroner for 2018 og efter skat blev det 378 mio. kroner (Coop, u.d.).

---

Coop har hård konkurrence, branchen er nemlig ikke kendt for at have en særlig høj overskudsgrad.

Dagligvarebranchen i Danmark består af 2 aktører, som er Coop Danmark A/S og Dansk Supermarked A/S og de to giver i markedsandele sammenlagt 69,6% af det danske marked og gør dem derfor til stærke konkurrenter.

Coop A/S gør 37,7% af markedsandelene og Dansk Supermarked A/S gør de resterende 31,9%. Selvom Coop og DS sælger næsten de samme produkter og henvender sine produkter til samme kunder

så er der alligevel en markant forskellighed på resultaterne (Research, 2014). For at Coop stadig kan være en voksende virksomhed, så har de valgt at sælge software for at få trecifret millionbeløb om året og dermed blive verdens førende leverandør af mobilløsninger til detailbranchen.

Jan Madsen der står i spidsen for Coop, mener at det bliver en kraftig succes, og de hos Coop går efter en førende global position på det område. Det vil give mere vækst i virksomheden og derved gøre den mere populær (Bødker, 2020).

Coop der både driver Irma, Superbrugsen og Fakta er med sit succesrige brand førende indenfor det at være miljørigtige og dermed det mest bærdygtige brand i Danmark, det viser Coop der har overhalet sidste års vinder Urtekram.

Det er vigtigt for danske forbrugere at økologi, madspild og sunde produkter er i orden. Coop bliver bedre og bedre til den bærdygtigevej og derfor er det en brandingteori der gør dem populære og troværdige overfor deres kunder.

De er blevet miljøbevidste og det gør dem endnu stærkere på det bærdygtige marked (Larsen, 2019). Det er ikke kun virksomheder der formår at være miljørigtige, det er også forbrugerne.

Som virksomhederne, så tager forbrugeren også hovedrollen om det bærdygtige valg. En undersøgelse viser dog at 64% af forbrugerne ikke ved

hvad de skal gøre i praktis for at vælge den bærdygtige livsstil og derfor er det vigtigt man som virksomhed informere godt om de bærdygtige og miljøvenlige muligheder (Knudsen, 2018).

Det viser Coop ved at tag den beslutning om at være fælles om tingene, om man er miljørigtig eller ej. Coop går nemlig fuld indenfor det mål om at reducere CO2-udledningen i Danmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu