Convenience | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
- Redegørelse af convienienceprodukter

Opgave 2
- Virksomhedernes påvirkning af omverdenen
- Faktor 1: Demografiske forhold
- Faktor 2: Kulturelle forhold

Opgave 3
Brancheanalyse - Porter's Five Forces

Opgave 4
Diskussion ud fra 3 påstande

Opgave 5
Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på convenience markedet

Uddrag
Convenience er et begreb for færdiglavet mad, som betyder at det er forarbejdet til en hvis grad, så det bliver nemmere for forbrugeren at færdiggøre måltidet og servere det.

Convenience produkter er meget mindre tidskrævende end selv at skulle finde på aftensmad, købe ind og kokkerere derhjemme.

Der er dog forskel på de forskellige convenience produkter. De produkter man ofte finder i supermarkederne er helt komplette løsninger i form af frosne færdigretter

retten skal bare varmes i ovn/mikroovn og så er den klar til servering. Denne løsning er dog mere “gammeldags” i forhold til de nyere løsninger der er kommet, såsom måltidskasser eller færdigretter på køl.

Måltidskassen er en af de nyere løsninger. Det er nemt, tidsbesparende og giver mere overskud, samtidig med at det giver en følelse af, at du ved hvad du spiser og du som familie stadig kan lave maden sammen, altså at det forbliver hjemmelavet.

De fleste måltidskasser har også den egenskab, at maden er fra et økologisk landbrug. Danmark er i løbet af de seneste år blevet mere bevidste om økologi og dyrevelfærd.

Det er derfor også blevet mere trendy at købe økologi, og gå op i hvad du spiser. At købe økologisk fortæller også lidt mere om hvem du er som person eller familie, og også hvor i landet du er fra.

De måltidskasser som har økologiske råvarer er bla. fra virksomheder som Aarstiderne og Skagenfood, men der er også kommet flere convenience produkter i supermarkederne som er økologiske.

Her er det især den fynske virksomhed Løgismose, som er under stærk udvikling og er blevet nødt til at forstørre deres køkkener for at kunne følge med.

Konceptet med disse måltidskasser er, at man som forbruger bestiller kasserne på abonnement og til et bestemt antal dage og personer.

Du kan vælge hvilken slags kasse du vil have, hvis du nu f.eks. er vegetar eller er en børnefamilie, så måltiderne passer til dine personlige behov.

Måltidskasserne bliver leveret direkte til din hoveddør, så du ikke skal bruge din tid i et supermarked efter en travl dag på arbejdet, men i stedet kan bruge den på familien eller fritid.

---

Efter at have gjort mange overvejelser om hvilke forhold der er mest relevante samt mest interessante at snakker om, er vi kommet frem til to faktorer; Demografiske- og kulturelle forhold.

Kulturelle forhold kan på mange måder være interessant da det er noget der konstant er i bevægelse, det kan ikke måles, men står aldrig stille og vil aldrig forblive den samme i en længere periode.

Det er meget trends-præget og kan derfor variere. De demografiske forhold er også noget der kan ændre sig

men er langt mere praktisk og langt mere påpasselig med den økonomiske del af beslutningsprocessen. Der sker ændringer der specielt kan være vigtige for netop markedet for convenience produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu