Cocio aflevering | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Analyser Cocios værdikæde og vurder virksomhedens kernekompetence.

2. Analyser Cocios strategiske muligheder. Inddrag bilag 2.

3. a. ”Ambitionen er at komme tilbage i offensiven ved at gøre sig lækker over for kernemålgruppen”, fortæller salgs- og marketingdirektør Michael Broch Hansen.
Diskuter Cocios segmentering og valg af målgruppe(r).
Inddrag bilag 3.

Uddrag
Jeg benytter mig af den udvidede værdikæde, for at finde Cocios kernekompetence, fordi den går meget i dybden med virksomhedens interne forhold, og jeg kan derudfra udpege Cocios kerne kompetence.

Primære aktiviteter:
Indgående logistik:
Cocio er ejet af Arla, og det er derfor også Arla, der leverer mælken til deres kakaomælk, samtidig med, at de primært får deres kakao leveret fra Elfenbenskysten

Produktion:
Cocio har mulighed for at producere 30.000 flasker og 28.000 dåser kakaomælk i timen, hvilket giver en dagligproduktion på op til 400.000 flasker/dåser. Når de skal producere kakaoen blandet mælk, sukker og kakao, hvor det derefter bliver varmet op til 100 grader i 20 minutter. Derefter påføres etiketter før kakaoen bliver modnet på lageret i mindst 5 dage.
I deres sortiment indgår der 6 forskellige slags kakao; Classic, Light, økologisk chokolademælk, Congo, mørk chokolademælk og chokokaffe.

Udgående logistik:
Cocio distribueres til 20.000 salgssteder, som kan være diverse detailkæder. Derudover også til diverse grossister, som sørger for, at få det videre ud til conveniencebutikker, spisesteder og sportshaller. 50% af Cocios salg går til eksport.

Marketing og salg:
På det danske marked er Cocio markedsudfordrer med 17% markedsandel, hvor Mathildekakao er markedsleder med 50%. Cocios kernemålgruppe er de 15-30 årige. Deres brand har en stor retro-værdi, fordi de ikke har ændret sig så meget gennem årene.

De er dog bange for, at blive for retro, så de ville ende som fortid. Derfor har de moderniseret deres design, dog med fastholdelse af de klassiske farver. I år 2011 var Cocios strategi, en mere ambitiøs tilgang til deres marketingsmix, hvor Tv indgår, som en vigtig del.
Det er vigtigt med Tv og biografer, for at få en mere tidssvarende position.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!