Opgave 1
En charterrejse er en færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder mm. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau.
Markedet for charterrejser befinder sig på konsumentmarkedet og har de seneste år oplevet et fald i antallet af charterturister ud af Danmark.
Blandt virksomheder som i høj grad har kunne mærke den faldende efterspørgsel, er Spies. De har nemlig haft et fald på 7.131 rejsende i 2019 i forhold til 2018.
Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Samfundsøkonomiske forhold:
- Kulturelle forhold
Opgave 3
- Behov
- Købstyper
- Købsadfærdstyper
- Beslutningsprocessen
Opgave 4
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedste at benytte en kvalitativ dataindsamling
Opgave 5
Uddrag
Udover de økonomiske forhold, spiller de kulturelle forhold også̊ en vigtig rolle for de danske charterselskaber.
Inden for charterrejsebranchen ses kulturen som en del af den måde, vi vælger at rejse på. I mange år har charterrejsen været den førende rejseform for os danskere, men det der ofte sker, når en trend længe har regeret, så begynder en ny mod-trend så småt at opstå.
For i dag køber langt flere forbrugere nemlig selv flybilletter uden om charterselskaberne. Hoteller, airbnb-ophold, ferieboliger og billeje bestilles gennem de søgemaskiner, der har gjort markedet langt mere gennemsigtet.
Vi skræddersyr i stigende grad selv vores rejser. Derfor ser man altså flere, der foretrækker den individualiserede måde at sammensætte deres rejse og måden, de rejser på.
Desuden vil forbrugerne nu ikke længere bare have sol og strand, men præferer også at få viden og dybde med hjem fra ferien. Og dette kan bl.a. opnås ved at tage på storbyferier.
I 2018 valgte næsten 4 ud af 10 rejsende danskere at sætte kursen mod kulturelle oplevelser, shopping og lækker mad i en storby.