Black Friday | Analyse | Afsætning

Opgavebeskrivelse
a) Vurder, hvilke former for købsadfærd, der kan være i spil på Black Friday. Brug i den forbindelse begreberne pain, behov, købstyper, forbrugerværdier og købemotiver.

B) Vurder, hvordan de danske forretningers økonomi påvirkes af Black Friday.

C) Vurder, hvordan det økonomiske kredsløb påvirkes af Black Friday.

Uddrag
Købsadfærd giver et indblik i forbrugernes vaner og de købstyper man gør sig før man køber et produkt eller vare. Vi har alle forskellige tanker og handlinger om hvad vi gøre før vi køber en vare eller bestiller den hjem, mens andre bare vælger at gøre et hurtigt impulskøb. Det gør at virksomhederne kan få et indblik over hvordan det påvirker forbrugerne og forudse deres handlinger.

Folk som tager på Black Friday har hver deres ide om hvad de vil have ud af det. Stort set alle søger efter et godt tilbud på varen. Mange gør et langvarigt overvejelseskøb, for man har sikkert ventet på at den vare man ønskede kom på tilbud, så man vælger at benytte muligheden på Black Friday.

Tusindvis af Dansker og Amerikaner stormer hvert år ind for at komme først til mølle i butikkerne. Vi har ofte en tendens til at få spottet noget fedt og vælger man bare hurtigt at gøre et impulskøb fordi man bliver grebet af stemning, og fordi det er en tilbudsvare. Bliver f.eks. fristet til at køb den flotte bluse, der kommet på udsalg.

---

De danske forretningers økonomi bliver påvirket meget af Black Friday. Efterhånden er der kommet en form for pres, på forretningerne i forhold til, at de er nødt til at have gode tilbud på Black Friday.

Hvis de ikke har det, er der ikke nogen der vil gå ind i butikken, når de kan vælge andre butikker med gode tilbud i stedet for. Det vil så sige, at de ikke får nogen omsætning i dagene før, under og efter Black Friday.

Men hvis man så er en del af Black Friday er der også mange positive ting at hente. Rigtig mange kunder går nemlig ind i butikken efter måske en bestemt ting, og kommer derefter ud med mange flere, fordi de nu var på tilbud.

På den måde får butikken solgt måske 5 stykker tøj i stedet for kun den ene der var nødvendig for kunden at købe. På den anden side kan der også være ulemper med Black Friday.

Mange kunder venter måske med at købe den ønskede varer til Black Friday fordi de ved at de kan få den billigere der. På den måde bliver salget for butikkerne lavere i ugerne op til Black Friday, og økonomien er måske ikke helt så god i de uger.

Til gengæld laver rigtig mange kunder impulskøb på Black Friday, så på den måde, får de både indtjent det de måske har mistet i ugerne op til, plus meget mere, fordi kunderne som sagt foretager mange impulskøb, som de ikke normalt ville have foretaget.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu