Bikezac | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Se ovenstående videoklips og besøg hjemmesiderne mv.På baggrund af den information du får her, bedes du lave en kort virksomhedskarakteristik af Bikezac. Husk at anvende fagbegreber – men uden at blive analyserende.

2. Analyser kort Bikezac’s eksportmotiver og eksportberedskab (brug de 4 interne P’er: Produkt, Produktion, Penge og Personale). Det er vigtigt, at du i dine analyser laver informationsindsamling, så du kan underbygge dine påstande.

3. Redegør for, hvilken markedsudvælgelsesmetode Bikezac anvender, når de vælger at entrere det tyske marked.

4. I ovennævnte podcast nævnes det, at man på det tyske marked har et meget fastlåst hierarki. Gå ind på hoffstedet hjemmeside https://www.hofstede-insights.com/ countrycomparison/denmark,germany/ og lav en sammenligning af forretningskulturen i Danmark og Tyskland. Vurder på baggrund af denne analyse, om Eksportrådets påstand kan underbygges.

5. Foretage en analyse af forbrugerkulturen på det tyske marked. Du skal indledningsvist opstille mindst 5 spørgsmål om den tyske forbruger; spørgsmål der er relevante for Bikezac. Herefter skal du foretage informationsindsamling for at besvare spørgsmålene og afslutningsvist bedes du diskutere, om det tyske marked er attraktivt eller ej.

6. Foretagen PESTEL-analyse af det tyske marked og vurder på baggrund af analysen, om Tyskland er et attraktivt marked for Bikezac.

Uddrag
Bikezac blev grundlagt i 2014 og fik deres gennembrud i løvens hule, hvor de fik en investering af Birgit Aaby. Bikezac er en bæredygtig pose, som fåes i 3 forskellige materialer.

Posen er lavet således, at den kan klikkes fast på bagagebæreren på en cykel, så man derfor slipper for besvær med varerne. Bikezac’en kan foldes sammen, så den derfor er let at have med.

I dag har Bikezac udvidet deres sortiment, så de har følgende produkter; Bikezac, U-zac og Helmmate. Derfor har de også skiftet navn til Copenhagenbags (COBAGS).

Virksomheden ejes af Nikolaj og Anders og så har Birgit 10% af ejerandelene. De sælger deres produkter online og i butikskæder i Danmark.

Derudover fik de i 2018 deres produkter ind i den tyske supermarkedskæde Edeka, desuden har de også deres produkter på hylderne i blandt andet Holland, Polen og 12 andre lande. Deres mål med produkterne er blandt andet at udkonkurrere plastikposer.

---

En virksomheds eksportmotiver handler om årsagerne til at ville indtrænge et nyt marked. I Bikezacs tilfælde er der tale om de proaktive eksportmotiver.

Dette skyldes, at der blandt andet ikke er en faldende efterspørgsel på hjemmemarkedet eller en øget konkurrence, da virksomheden har patent på deres produkt.

Der er tale om de interne proaktive eksportmotiver, da virksomheden blandt andet kan opnå stordriftsfordele ved et større marked, derudover har de også en konkurrencemæssig fordel, da de har patent på produktet, og derfor ikke har nogen direkte konkurrenter.

Samtidig kan de udnytte deres markedsviden, og på den måde ‘skabe’ et behov for produktet. Ligeledes handler de interne proaktive eksportmotiver også om ledelsens vækstmål, som blandt andet omhandler at udkonkurrere plastikposer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu