Indholdsfortegnelse
Produktudvikling
Produktion
Marketing
Salg og service
Kundesegmenter
Kunderelationer
Kanaler
Samarbejdspartnere
Nøgleaktiviteter
Nøgleresurser
Omkostninger
Indtægter
S – strenghts
W – weaknesses
PESTEL-analyse
Omverdensmodellen
- Den afhængige omverden
- Den uafhængige omverden
- O – opportunities
- T – trusler

Uddrag
Under produktudvikling ligger fx udvikling og design, det er bl.a. design af nye mælkekartoner der dækkes ind under her.

For nogle år siden blev deres mælkekartoner mere miljørigtige, da de var lavet af genanvendt karton, det er for at følge med, da det at være miljørigtig fylder mere hos forbrugerne og dermed også virksomhederne.

Selv grundformen af mælkekartonen har ikke ændret sig synderligt gennem årerne, men deres logo og farvevalg er blevet fornyet, simpelthen for at blive mere ”moderne”.

Funktion og kvalitet er også en meget vigtig del hos Arla, da kvaliteten altid skal være i top, derfor lancerede de også konceptet af fra mælken var blevet tappet til den stod i supermarkedet

gik der under 24 timer, det er også for at kunne konkurrere med de andre, også lokale mejerier. De er til dato også den eneste producent på markedet, der kan leve om til det statement.

---

Promotion og branding hænger sammen, da de begge får ud på at få Arlas produkter til at være de foretrukne hos forbrugerne.

Det gør man ved fx tv-reklamer, reklamespots, men også når der kommer nye produkter på markedet, er det vigtigt at få promoveret dem mest muligt, så der kan komme efterspørgsel på dem.

Det kan gøres fx vi sociale medier, at man får privatpersoner der reklamerer for varerne og dermed vække interesse hos forbrugerne.

Det er vigtigt at opretholde et godt image, det gør de bl.a. ved bæredygtighed, og det at gå op i dyrevelfærd.

En dårlig omtale går hårdt udover efterspørgslen, det kunne man se i forbindelse med Muhammad-krisen, hvor Arlas salg i arabiske lande stoppede.

Emballagen er som jeg forklarede i produktudvikling også en vigtig del af marketing, da forbrugerne skal kunne genkende Arlas produkter fra konkurrenternes.

Derfor skal deres logo være synligt på varerne, men skal med farverne også kunne fange forbrugerens blik. Dette gør de bl.a. ved klare, stærke farver, men også med diverse billeder af fx køer på mælken.