Apple | Erhvervscase | Case Marketingmix

Indledning
Virksomhedsbeskrivelse
Metodevalg: Virksomhedsbeskrivelsen benyttes til at få et overordnet indblik i Apple som virksomhed.

Apple Inc er en amerikansk IT-virksomhed og et aktieselskab, som blev grundlagt d. 1. april 1976 af Steve Jobs, Robert Wayne og Steve Wozniak.
Deres ide kom ud af et allerede eksisterende marked for IT. Men disse produkter var begrænsede til et meget lille marked. Deraf kom ideen til at skabe et produkt for alle, hvilket også stadig er deres vision i dag. Apple er både en handels- og en produktionsvirksomhed. De producere selv deres varer, og sælger dem hos forhandlere, såsom Humac.

Deres branche er hardware og software, hvor de har fokus på produkter som deres iphones, macbooks og airpoods. Apple har hovedsæde i Silicon, Valley i Californien, og har derudover ca 330 butikker fordelt i 22 lande. Deres produkter forhandles i hele verden, hvor de har en meget trofast og mærke loyal kundegruppe.

Deres omsætning for hele 2019 var på 260,2 milliarder USD. I det fjerde kvartal af deres regnskabsår i 2019 havde de en rekordhøj omsætning på 64 milliarder USD.
Virksomheden har en markedsandel på 10,1% hvilket er væsentligt mindre end deres største konkurrenter, huawei og samsung, som har en markedsandel på henholdsvis 17,6% og 22,7%
(Bilag 6)

Uddrag
Markedspenetrering:
Apple ligger allerede rigtig godt på markedet, og har mange kunder, som er loyale. Det som Apple mangler er at få de som ikke bruger deres produkt til at gøre det, og det samme med at få de som bruger IPhones, til at købe nogle af deres andre produkter også. Dette kan de opnå med reklamekampagner eller andre aktiviteter der kan hjælpe virksomheden til at opfordre målgruppen til at øge forbruget af produktet.

Produktudvikling:
Apple ligger stabilt på markedet med deres produkt, derfor skal deres nuværende produkter have en fornyelse, så de følger med den nye teknologi som kommer hele tiden, men også til kundernes nye behov. Det vil sige for hver model Apple laver, skal der være nogle nye features (egenskaber).

Markedsudvikling:
Apple kommer ud i hele verden, og mange kender til produktet og alle kan genkende deres logo. Men Apples målgruppe er nogle som kender til teknologi, og dermed ikke så meget for den ældre generation. Selvom at Apple gør deres bedste for at det er så nemt som muligt at bruge deres produkt, så kunne de udvide deres segment til den lidt ældre del af befolkningen, så de kommer ud til alt og alle.

---

PLC kurven
Introduktionsfasen:
I introduktionsfasen henvender virksomheden sig til pionerkøbere. Her kræver det en stor del promotion for at kunne skabe en interesse omkring produktet. I den fase gør Apple brug af en ret speciel form for promotion. De fortæller kun meget lidt om deres produkt, og lader så ellers den sociale medieplatform promovere resten for dem. De kunder som er i introduktionsfasen er ikke særlig prisfølsomme, de vil gerne give et stort beløb for at være de første.

Vækstfasen:
Efterspørgslen på produktet stiger og der vil komme en konkurrence på markedet. Apple er gode til at komme omkring alle faser i vækstfasen. Deres produkt fås i flere varianter, alt efter hvilken farve og antal GB. Det forhandles i et stort geografisk område, og der bliver snakket om det.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her