Analyse af ”Armadillo” | Den danske krigsdeltagelse

Indholdsfortegnelse
1. Skriv en kort indledning der skal indeholde en præsentation af filmen.
2. Handling: Hvad handler filmen om? Hvad er sagen eller emnet? Foretag en karakteristik af de centrale personer i filmen.
3. Vinkling: Hvad er filmens vinkel på sagen? Er synsvinklen knyttet til en eller flere personer? Hvilke konflikter skildrer filmen? -Det kan både være ”den store konflikt”, der gælder alle, eller ”den lille konflikt”, der er knyttet til den enkelte person.
4. Dramaturgi: Hvordan er filmen opbygget? Benyttes f.eks. en berettermodel, en bølgemodel, en plot-point-model eller en cirkulær model? Hvilken betydning har de filmiske virkemidler for den måde, filmen opbygger spænding?
5. Redegør for filmens brug af fakta- og fiktionskoder og autenticitetsmarkører. Hvordan optræder de i filmen, og hvilken effekt har de? I hvor høj grad bruges fiktionskoder til at overtale eller overbevise seerne?
6. Hvad vil instruktøren sige os med sin film? Hvad er filmens budskab? Virker filmen troværdig i sin måde at formidle den danske krigsdeltagelse?

Uddrag
De har valgt at filme hvordan virkeligheden under krig er, derfor indgår fakta i dokumentaren – selvom dette ikke er uvant. Fiktion kommer også til udtryk da der er brug af fugle – frø og normalt perspektiv. Når der tages brug af frøperspektiv kan være når der bliver affyret skud, så knæler de eller ligger sig på jorden.

Her følger kameraet jo automatisk med eftersom det er hjelmkamera som der bruges i dokumentaren. Normalt perspektiv bruges når der bliver gået rundt på markerne, eller hvis der er briefing – der er for eksempel det klip hvor de får at vide at en fra delingen har fået amputeret noget af benene og generelt bare hvor tilskadekommen han er.

Fugleperspektiv forekommer når der bliver taget droneoptagelser, hvis de for eksempel skal se om der er nogle Talibanere på vej mod deres retning, eller hvis der skal ses om der er nogle civile i de såkaldte ”kompounds.”

Når der indgår fakta, er der tale om at man ser virkeligheden. Der er ikke lagt låg på noget. Man ser de ”renser” lig, hvor de flytter dem rundt og snakker om hvor meget de lugter osv. I denne dokumentar ser man alt bag facaden, lige fra hvor man sidder og hygger i lejren til at ens egne mænd er såret og til at man ser de døde Taliban lig.

Hvis man skal se på fiktionskoder, så kan det være når man får det såkaldte ”point of view” hvor man ser delingen hjemme inden de skal udsendes, til hvor man ser dem i aktion.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu