Afsætningsopgave | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 – Karakteristik af markedet
Opgave 2 – Analyser relevante faktorer i omverdenen
Opgave 3 – Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren
Opgave 4 – Diskuter følgende udsagn
- Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
- Private labels er en fordel for ølproducenterne.
- Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5 – Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked

Uddrag
Det danske ølmarked byder på en lang række forskellige varianter, herunder er der blandt andet tale om specialøl, alkoholfri øl og industriøl.

I Danmark er der på nuværende tidspunkt 197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier, som har lanceret øl. I Danmark er udbuddet for øl stort, da 30 bryggerier og kontraktbryggerier debuterede med øl i 2017, hvilket var en ny rekord.

Mange af bryggerierne ligger i de mindre byer, hvilket er med til at bidrage til hele beskæftigelsen, økonomien og det lokale samfund.

De alkoholfri øl der ses på markedet, er særligt blevet et hit i de seneste år i Danmark og der lanceres flere alkoholfri øl. Alkoholprocenten i nyere øl har netop også de seneste år været faldende, da flere efterspørger øl med en mindre alkoholprocent.

Året 2017, var også det år hvor Carlsberg og Royal Unibrew, satsede stort på specialøl og at deres markedsandel stiger for specialøl og håndværksøl, i forhold til hvad de mener industriøl gør.

Mange supermarkeder begynder også at forhandle flere og flere specialøl, da det netop er den slags øl, mange danskere efterspørger.

Markedet for specialøl i Danmark er et netop steget fra 2012 til 2017, fra en andel på godt fem procent til under ti procent.

Hylderne med specialøl, er næsten lige så omfangsrige som vinhylderne og dette vil kun fortsætte i den gode retning. Man kan blandt andet se hvordan ølsalget i Danmark er fordelt på de forskellige øltyper i bilag 13.

Her har pilsner den største markedsandel set på diagrammet med hele 59 %, da dette er den øl som har haft det største salg på det danske marked.

Pilsner udgør over halvdelen af markedsandelen på det danske marked, efterfulgt af classic/lager/bock på en markedsandel på 20 %.

Ud fra dette skema kan man blandt andet se at de øl efterspørgerne drikker mest af er pilsner, classic/lager/bock og den stærke pilsner.

Bilag 14 viser en oversigt over hvilke virksomheder der har henholdsvis en stigende andel eller en faldende andel for øl på markedet.

Her ligger Carlsberg Danmark og Royal Unibrew i toppen over de virksomheder der har de største procentvise andele baseret på mængden af øl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu