Zara | Analyse | 10 i karakter

Problemformulering
• Jeg vil i min besvarelse redegør for modtøjsvirksomheden Zara og kom i den forbindelse ind på målgruppestrategi og relateret parametermix i internationalt perspektiv.

• Derefter vil jeg analysere Zaras eksterne forhold i relation til fast fashionbranchen og hvilken strategier har man brugt for at opnå deres succes.

• Til sidst, ud fra redegørelsen og analysen, vil der blive vurderet, på fast fashion i et fremtidigt perspektiv.

Indledning
Zaras designere, der plejer at have et meget intimt forhold til sine kunder, reagerer instinktivt på deres skiftende behov og reagerer på de nyeste trends og konstant feedback modtaget på tværs Dame

Mænd og Børne kollektioner for at levere nye ideer på det rigtige sted og i det rigtige øjeblik. Gennem fast fashionbranchen har de opnået en kæmpestor succes og har fået kundernes opmærksomhed med deres trendy designere som er altid i moden.

Denne opgave handler om hvordan Zara har opnået så stor succes ind på den fast modebranche og er placeret i et af de mest kendte tøjmærke, og er blev en kæmpe konkurrent til de store modehuser.

Kæden har også revolutionært moden på hvordan kunderne så fastfashion og hvordan branchen er blev så stort indflydelse for andres stil.

Dette emne finder jeg interessant fordi man kommer ind på de forskellige strategier som en virksomhed har brugt med en mærke for at opnå stor succes på et marked hvor der allerede mange konkurrenter og forskellige målgrupper.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Problemformulering 4
Metodeafsnit 4
Afgrænsninger af problemstilling 5
Redegørelse 5
- Virksomhedskarakteristik 5
- Om fast fashionbranchen 6
- Parametermix 6
Analyse 8
- Porter Five Forces - Brancheanalyse 9
- Konkurrenter i branchen: 9
- Ny indtrængere: 9
- Kunderne: 9
- Leverandørerne: 10
- Trusler fra substituerende produkter: 10
Vurdering og konklusion 11
Litteraturliste 12

Uddrag
VIRKSOMHEDSKARAKTERISTIK
Zara er en meget stor tøjdetailkæde fra Spanien ejet af Inditex, som har opnået så meget succes at har tjent over 400 millioner kr. kun i Danmark.

Kæden blev grundlagt i 1975 af Amancio Ortega , og nu den har 2256 tøjbutikker og 595 Zara Home butikker over hele verden.

Deres største marked er placeret i Spanien, hvor de i alt har åbnede 364 butikker. Kæden sælger modetøj af ret god kvalitet til rimelige priser, derfor deres meget bred målgruppe

som jeg mener er fra børn til voksne omkring 50 år, og til mænd og kvinder. Gennem årene har Zara udevidet deres produktlinje, nu sælger de tilbehør, kosmetik, møbler og parfume.

De fik også den fantastisk ide at lave en helt ny butik ved navn Zara Home, hvor de sælger alt som et hus har brugt som fx soveværelse, stue, køkken, spisetue og bad tilbehør.

Men det mest attraktiv af Zara, er at de lancerer forskellige kollektioner flere gange om året, deres designs ligner rigtig meget de High end produkter og så deres priser er inden for alles rækkevide.

OM FAST FASHIONBRANCHEN
Hurtig mode kan defineres som billigt og trendy tøj, som er lavet ud af de ideer som bliver vist i de forskellige catwalks rund i verden.

Det er en slags af kopi af de High end butikker, hvor produkterne blive produceret i voldsom hastighed for at imødekomme forbrugerne efterspørgsel.

Ideen er at få de nyeste stilarter på markedet så hurtigt som muligt, så køberen kan købe dem, mens de stadig er op højden af deres popularitet, og desværre smidt dem ud efter en kort tid.

Det udgør en vigtig del af et dårligt system med overproduktion og forbrugt, der har gjort mode til en af de største forurenere i verden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu