Ytringsfrihed Muhammeds ansigt | Analyse | Kurt Westergaard

Indledning
Det var den 30. september 2005, hvor Muhammad tegningerne første gang blev trykt i Jyllands-Posten, og de var ledsaget af en artikel med titlen “Ytringsfrihed:

Muhammeds ansigt”. Tegningerne blev lavet af 12 forskellige tegnere, blandt andet Kurt Westergaard.

Som udgangspunkt havde Jyllands-Posten kontaktet i alt 40 tegnere og spurgt dem, om de ville tegne Muhammed. Ideen var at undersøge, om der findes selvcensur i Danmark.

Baggrunden var Kaare Bluitgens børnebog om Muhammed, hvor ingen tegnere turde lægge navn til illustrationerne, samt andre, tilsvarende eksempler på det, man kunne kalde selvcensur.

Uddrag
Ved den omsiggribende brug er ordet frihed ved at miste enhver betydning. Kunst og litterature som var en af de betydelige våben mod at skaffe friheden for borger

bliver selv undertrykket af frie mennesker, ved at udfordre deres personlige grænser! Ca. 10.000 mennesker har krævet

at Metropolitan Museet bortfjerner den polsk-franske kunstner Balthus maleri af den meget unge pige Thérèse, der sidder på en stol i en stilling, mange betegner som seksuelt udfordrende.

Titlen, Thérèse Dreaming, opfordrer os til at forstå værket sådan, at en pige ved navn Therese sidder og drømmer. Og hvad drømmer hun så om?

Det kan vi ikke vide, men et par af værkets virkemidler kan pege i retning af det erotiske. Den røde kjole og røde sko som hun har på, står i skærende kontrast til det brune rum, hun sidder i.

Den røde farve benyttedes normal til at repræsentere det erotiske, som dermed også kan symbolisere menstruation.

Derfor kan det fortolkes at Therese ligner en pige i begyndelsen af puberteten. Hendes rødes kjole og underkjole løftet, sådan at vi kan se hendes bare underben og hendes hvide trusser.

Den hvide farver kan symbolisere at hun er en jomfru og uskyldig lille pige. i den nederste højre side af maleriet er der en kat, som er i gang med at spise og nyde sin mad med lukket øjne.

Katten i sige selv ofte forstås som et symbol på den kvindelige seksualitet. Alle de symboler og farver som er brugt i maleriet medføre

at man kan fortolke maleriet i en erotisk og seksuel retning. Man kan dermed argumentere for, at maleriet i sig selv opfordrer modtagerne til at tænke i en seksuel retning.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu