Thisted Bryghus | SRO Rapport | 10 i karakter

Problemformulering
Redegør for Thisted Bryghus. Analyser udviklingen i ølsalget i Danmark, inddrag herunder tal om øl, samt prognoser for ølsalg. Der ønskes derudover en regnskabsanalyse af Thisted Bryghus.

Forklar årsagerne til virksomhedens økonomiske udvikling. Vurder de fremtidige muligheder for Thisted Bryghus.

Indledning
I denne rapport vil jeg analysere Thisted Bryghus på baggrund af problemformuleringen. Allerførst redegør jeg for emnet med en virksomhedskarakteristik.

Den har præg af de historiske milepæle siden etableringen af virksomheden og indeholder også en beskrivelse af sortimentet og bryghusets økonomiske situation. Redegørelsen indeholder informationer fra virksomhedens egen hjemmeside og artikler omkring udviklingen.

Dernæst har jeg fortaget en brancheanalyse med udgangspunkt i statistikker fra bryggeriforeningens hjemmeside og forskellige artikler.

Som indledning til virksomhedens økonomiske situation udarbejder jeg en regnskabsanalyse på baggrund af virksomhedens tidligere årsregnskab, hvilket formidles på de vedhæftede bilag.

Så udarbejder jeg nogle fremtidsprognoser og en SWOT-analyse for at perspektivere prognoserne til Thisted Bryghus.

Som afslutning fortager jeg en opsamling af analyserne, hvorefter jeg konkluderer samt vurderer virksomhedens fremtidige muligheder for at fremme deres økonomiske situation.

Indholdsfortegnelse
1. indledning 4
2. Redegørelse 4
- 2.1 VIRKSOMHEDSKARAKTERIstik 4
3 BRANCHEANALYSE 5
- 3.1 porters five forces 5
- 3.2 Delkonklusion 7
4 REGNSKABSANALYSE 8
5 Fremtidsprognoser 9
- 5.1 ølsalget i europa 9
- 5.2 Coronakrise 9
- 5.3 specialøl 10
- 6.1 swot-analyse 10
6 Opsurmering og vurdering 11
7 Litteraturliste 12
8 bilag 13
- 8.1 Bilag 1 13
- 8.2 Bilag 2 14
- 8.3 Bilag 3 15
- 8.4 bilag 4 16

Uddrag
Kundesegmentet indenfor ølbranchen kan opdeles i forskellige delkategorier, idet markedet er bredt. Bryggeriernes kunder er henholdsvis detailhandlen og restaurationsbranchen.

Kunderne fungerer som biled til slutforbrugerne. Salget er fordelt med 77% af øllet solgt i detailhandlen, mens kun 23% er solgt i restauranter mv, hvilket ses i bilag 1 tabel 2.

Detailhandlernes forhandlingsstyrke skyldes den igangværende rivalisering i ølbranchen grundet de nye indtrængere, hvilket presser prisen.

Derudover skyldes det, at detailforretningerne som regel er samlet under store koncerner såsom Coop eller Salling Group.

Derfor kan de presse prisen overfor bryggerierne, da aftaler imellem parterne har stor betydning grundet de mange butikker under samme koncern. Alligevel er dette ikke gældende for eksempelvis markedslederen, Carlsberg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu