Thisted Bryghus AS | Analyse | 10 i karakter

Problemformulering
Med udgangspunkt i virksomheden Thisted Bryghus og Mineralvandfabrik, vil jeg udarbejde en forretningsmodel, hvor jeg bl.a. vil komme ind under business model canvas.

Derudover vil jeg udarbejde en økonomisk analyse af virksomhed ud fra deres regnskab. Her vil jeg lave en rentabilitetsanalyse. Jeg vil analysere konkurrenceforholdende på det danske ølmarked.

Til sidst vil jeg diskuter og vurdér hvordan Thisted Bryghus & Mineralvandsfabrik forsøger at opnå konkurrencemæssige fordele ved hjælp af deres marketingmix på det danske marked for øl.

Indledning
Thisted Bryghus A/S er et aktieselskab som blev stiftet i 1902, og har siden dengang leveret kvalitetsbeviste specialøl til danskere såvel som folk fra andre lande.

I dag er det et af Danmarks største bryggerier, med over 1000 aktionærer. Jeg har fået til opgave at svare på spørgsmålene nedenfor, ved brug af viden fra fagene virksomhedsøkonomi og afsætning.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Problemformulering 3
Metodeafsnit 3
Udarbejd en forretningsmodel 4
Økonomisk analyse af virksomheden 5
Rentabilitetsanalyse fra perioden 2014 til 2018 5
Soliditet- og likviditetsgraden 6
Konkurrenceforholdende på det danske marked for øl 7
- Konkurrencetragtmodel 7
- Præferencer på ølmarkedet 8
- Konkurrenceformer 8
- Porters Five Forces 8
- Konkurrencemæssige positioner 9
Thisted Bryghus & Mineralvandsfabriks konkurrencemæssige fordele vha. marketingsmix på det danske ølmarked. 10
- De fire p’er 10
Konklusion 11
Bilag 11
Litteraturliste 13

Uddrag
Afkastningsgraden er vokset positivt i perioden, da den er steget fra 4,2% til 8,9%. Det vil altså sige at virksomheden er blevet bedre til at forrente den investerede kapital.

For hver investeret krone er forretningen 8,9 øre. Sammenlignet med markedsrenten som ligger på ca. 2-3%, befinder AG sig på et tilfredsstillende niveau.

Overskudsgraden viser også en positiv fremgang i perioden, idet den er steget fra 3,3% til 7,1%, hvilket vil sige at de er blevet bedre til at skabe overskud.

Denne stigning påvirker også AG positivt. Virksomheden har et overskud på 7,1 øre pr omsætningskrone.

Aktivernes omsætningshastighed er meget stabil i perioden, og stiger faktisk kun med 0,1g. Denne lille stigning gør ikke rigtigt noget, men den påvirker stadig AG positivt. AOH viser at virksomheden har en omsætning på 1,1kr. pr. investeret krone.

Jeg har desværre ikke kunne finde ud af gældsrenten, da virksomheden ikke oplyser deres finansielle omkostninger. Dog kan jeg se i deres regnskab, at både langfristet og kortfristet gæld er faldende.

Hvis vi tager udgangspunkt i at gældsrenten er lavere end AG, vil det altså sige at virksomheden har en positiv rentemarginal, og tjener penge på at arbejde med gæld.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu