The Indoor Generation af Velux | Reklamefilmsanalyse

Indledning
Mennesker bruger flere og flere af døgnets timer indendørs. Faktisk bruger vi op til 90 % af vores tid indenfor. Luften der er indendørs er ofte meget mere forurenet end luften udenfor, hvilket er skyld i blandt andet øget risiko for astma og nedsat indlæringsevne. I reklamefilmen ”The Indoor Generation” fra 2018 af Velux, er det også i høj grad indeklimaet der er i fokus.

Den 15. maj 2018 lancerede Velux reklamefilmen ”The Indoor Generation”. Reklamefilmen optræder på internettet bl.a. Facebook og youtube, og blev ikke bragt i tv. Reklamefilmen gik efter sin lancering viralt, og har fået mange millioner visninger. Reklamen har en meget bred målgruppe, idet at den henvender sig til alle mennesker der tilbringer meget tid indendørs. Eftersom stort set alle mennesker jo bor indendørs, er målgruppen stort set alle mennesker.

Dog kan der argumenteres for, at reklamefilmen især ønsker at skabe opmærksomhed hos mennesker med børn. Eksempelvis bliver der sagt i reklamen, at børns værelser oftest har den højeste koncentration af giftstoffer . Der bliver også talt om kommende generationer , hvilket især kunne være en hentydning til folks børn. Når der bliver talt om børn i reklamen, er det altså med til især at fange opmærksomheden hos folk med børn.

Uddrag
Reklamefilmens dramaturgi er karakteriseret ved at den består af tre dele bestående af en indledning, midte og afslutning meget lignende plot-point modellen.
Indledning varer de første 48 sekunder, hvor der fortælles om, hvordan vi mennesker har udviklet os til at bruge det meste tid indenfor, og der fortælles om nogle at de ting vi gør indenfor.

Midten varer fra 48 sekund frem til minut 2:38, hvor der fortælles om konsekvenserne af dårligt indeklima, og alt den tid vi bruger indenfor. I dette tidsrum af reklamen skifter stemningen i reklamen også til at blive mere negativt. Afslutningen varer så fra minut 2:38 og resten af reklamen. I afslutningen fortælles der at der kan gøres noget ved de problemer, som er præsenteret i reklamens midte. Der fortælles at vi skal tænke og leve anderledes, og lukke lys og luft ind i vores liv igen. Afslutningen bliver derfor også en slags løsning på konflikten i reklamen.

---

I reklamen benyttes der ofte frøperspektiv, altså hvor man ser nedefra og op på personerne.
Eksempler på frøperspektiv er i minut 0:12, 0:24, 0:32, 1:54 og 2:06. Når man ser menneskerne i frøperspektiv, fremstår de dominerende og overlegne. Dette kunne symbolisere, at menneskene føler sig overlegne, men at vi også kan være skrøbelige overfor en så simpel ting som dårlig luft.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her