Testamentet | Analyse | Christian Sønderby Jepsen

Indledning
Dokumentaren Testamentet er en dansk dokumentarfilm fra 2011, af Christian Sønderby Jepsen. I dokumentaren følger man hovedpersonen Henrik, han har en stor gæld, problemer med kæresten og han drikker for meget.

Henriks meget velhavende bedstefar dør, og udsigten til at arve sætter gang i Henriks virkelyst, der er dog flere i familien der gerne vil have fat i arven.

Dokumentaren sætter ord og billeder på hvordan penge kan være med til at splitte en familie ad i tusinde stykker. Vi oplever rejsens barske alvor og konsekvenser for Henrik og ikke mindst familiens op og nedture.

Men hvordan kan vi, eller skal vi opfatte en dokumentar som denne, spørgsmålet må være, om dokumentaristen fremstiller en repræsentation af virkeligheden eller en reproduktion af virkeligheden?

Uddrag
I forhold til Testamentet er konceptet og tanken bag generelt objektiv, det er den netop fordi den skildrer et virkeligt handlingsforløb, men ud fra artiklen “kronologi er ikke sandheden for mig”

hvor instruktøren klargøre at scenerne ikke er kronologisk sammensat, er det af denne grund med til at svække dokumentarens autenticitet og objektivitet.

Eftersom at Testamentet er en dokumentar bliver der selvfølgelig gjort brug af både fakta og fiktionskoder. I indstilling 9-12 bliver der gjort brug af halvtotale og halvnære billeder af hovedpersonen Henrik og hans bror Christian.

Her bliver de filmet i Henriks bil, i deres brandert nærmest i en flugt af travlhed på vejen til morfarens begravelse. Her bliver seeren for første gang introduceret for de to brødre sammen, og helt tæt på.

I disse indstillinger bliver der kastet lys på brødrenes forhold til både alkohol, cigaretter og hash. Henrik sidder bag rattet, hvilket er med til at vi som seerer opfatter ham som værende den fornuftige, til trods for øllen og jointen i hånden.

Der bliver gjort brug af normalperspektiv, hvilket er en faktakode. I disse indstillinger bliver der benyttet montageklipning

der klippes skiftevis mellem halvtotalte billedbeskæringer af brødrene til at der filmes gennem forruden, hvilket skaber en fornemmelse af at vi ser virkeligheden gennem Henriks øjne, der sidder bag rattet og styrer den lynhurtige bil, altså point of view.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu