Stryhn’s AS | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1.0 Karakteriser virksomheden Stryhn’s A/S. 3
2.0 Analyser Stryhn’s Leverpostejs interne forhold 4
- 2.1 Værdikæden 4
- 2.1.1 Primære aktiviteter 4
- 2.2.1 Støtteaktiviteter 6
- 2.1.3 Konklusion på værdikæden 7
- 2.2 Business Model Canvas 7
- 2.2.1 Nøglepartnere 7
- 2.2.3 Nøgleaktiviteter 7
- 2.2.4 Nøgleressourcer 8
- 2.2.5 Værditilbud 8
- 2.2.6 Kunderelationer 8
- 2.2.7 Kundesegmenter 8
- 2.2.8 Distributionskanaler 9
- 2.2.9 Omkostningsstruktur 9
- 2.2.10 Indtægtsstrømme 9
- 2.4 SW-analyse 9
- 2.5 Konklusion på virksomhedens interne situation (Værdikæden, BMC og SW-analyse.) 10
3.0 Analyser Stryhn’s Leverpostejs anvendelse af parameteren produkt 10
- 3.1 Produktegenskaber 10
- 3.2 Sortiment 10
- 3.3 Emballage 11
- 3.4 Branding 11
- 3.5 Mærkestrategi 11
- 3.6 PLC-kurven 12
- 3.7 Konklusion på anvendelsen af parameteren produkt 12
4.0 Vurder Stryhn’s Leverpostejs fremtidige vækstmuligheder 12
- 4.1 Ansoffs vækstmatrix 12
- 4.2 OT-opstilling 14
5.0 Konklusion på Stryhn’s Leverpostejs fremtidige vækstmuligheder. 14
- 5.0 Bilag 15
- 5.1 Bilag 1 – Ejerforhold 15
- 5.2 Bilag 2 – Stryhn’s Leverpostejs største kunder 15
- 5.3 Bilag 3 – Porters oprindelige værdikæde 16
- 5.5 Bilag 6 – Stryhn’s Leverpostejs portefølje 17
- 5.6 Bilag 6 – Stryhn’s ekstra kølere 17
- 5.7 Bilag 7 – (PLC) 18
- 5.8 Bilag 8 – Ansoffs vækstmatrix, vækst ved intensivering 18
- 5.9 Bilag 9 – SWOT-opstilling 19

Uddrag
Virksomheden Stryhn’s A/S er en dansk produktionsvirksomhed som blev grundlagt i 1941. Dengang opsagde grossisten Henry Stryhn sit job hos Danmarks dengang største producent af leverpostej

til fordel for at cykle rundt til slagtermestre i København for at sælge sine leverpostejer, som han købte i Kødbyen1.

Gennem 1940’erne og 1950’erne voksede virksomheden op ved hjælp af opkøb. Grundet den store efterspørgsel blev der i 1956 etableret produktion i Himmelev ved Roskilde

hvor produktionen også finder sted den dag i dag. Stryhn’s genkendes i dag fra deres velkendte vikingelogo, som blev skab i 1960’erne.

I 2008 opkøbte den norske koncernen Agra Stryhn’s A/S og de driver i dag fødevareproduktion i både Dan- mark, Norge, Sverige og Polen.

Stryhn’s består af en lang række brands, herunder: Stryhn’s Leverpostej, Lan- gelænder, Graasten, Royal Leverpostej, Rydbergs, Slagtermester Andersen

Jensen’s Saucer samt K-Salat, som blev opkøbt i år 2017 2. Alle brands har en ting til fælles, nemlig at alle deres produkter er kølevarer. En af virksomhedens største og mest vigtige brand er Stryhn’s Leverpostej

hvilket også afspejler sig i virksomhe- dens egen opfattelse af deres kerneprodukt, leverpostej: Stryhn’s er gennem generationer blevet indbegrebet af leverpostej. Et stykke med Stryhn’s er et stykke af Danmark” 3.

Stryhn’s har en meget bred målgruppe, dog det især er den danske børnefamilie med småbørn som er virksom- hedens primære målgruppe.

Virksomheden Stryhn’s A/S operere på B-2-B markedet, herunder mellemhand- lermarkedet hvor virksomheden afsætter sine varer til andre detailvirksomheder som f.eks. Salling Group og Coop 4.

95% af Stryhn’s Leverpostejer sælges på det danske marked mens de resterende 5% sælges på det sydsvenske og nordtyske marked.

Her står Stryhn’s søsterselskab for salget på det norske marked. Ser man på markedet for leverpostej, placerer Stryhn’s sig som markedsleder, da de er det største brand på markedet og at ca. hver anden leverpostej som bliver solgt i Danmark, er fra Stryhn’s.

De er dog stærkt efterfulgt af deres markedsud- fordreren Tulip, som har en markedsandel på ca. 20% 5. Stryhn’s beskæftiger omkring 100 mennesker fordelt i henholdsvis administrationen og produktionen.

I højsæsonen udvider de dog stablen med vikarer som i denne periode arbejder i 3-holdskift 6. Virksomheden har en vision om at de vil være den mest fremgangsrige mad- og mærkevarekoncern i Danmark.

De har både fokus på trends og tendenser i samfundet samt udvikling af eget brand. Virksomheden har også fokus på at skabe en bæredygtig produktion og tage et socialt ansvar.7

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu