Strategi | Opgave

Indholdsfortegnelse
Vækststrategier:
1: Lav Et Mindmap Der Viser Vækststrategierne (9 I Alt). Inkluder Forklaringer Der Viser at Du Har Forstået Dem.

2: Analyser Hvilke Vækststrategier Som Coop 365 Anvender. Argumenter for Dine Valg. (Ca. 1 ½ Til 2 Sider

3: Analyser Coop 365s Konkurencestrategi. Argumenter for Dine Valg. ( ½ Til 1 Side)

4: Du Skal Nu Prøve at Diskutere Disse to Citater: (6-10 Linjer Hver)

Kunderne Fylder Mere I Kurven I Coops Nye Lavpriskæde
- Mange Flere Varer

Uddrag
COOP 365 er COOPs nye discountkæde der blev lanceret i efteråret 2020. COOP 365 er en ny kæde hvis formål er at øge COOPs markedsandel på discountmarkedet, da COOPs anden kæde Fakta har haft en negativ vækst de seneste år, og har fået sværere ved at følge med andre kæder som Netto og Rema 1000.

Vækststrategien COOP har brugt ved at lancere en ny kæde er markedspenetrering. Dette skyldes at kædens hovedformål er at øge markedsandelen og derved øge væksten for COOP, da Faktas vækst er blevet forværret over de seneste år.

Dette tiltag har været nødvendigt for at COOP kan holde sin stærke position på discountmarkedet.

COOPs nye tiltag er ikke diversifikation, da deres hovedformål ikke er produktion af nye produkter eller at henvende sig til et nyt marked, men derimod øget salg af nuværende produkter i en ny kæde.

Dog har COOP udover markedspenetrering også fokuseret på produktudvikling i deres nye kæde, hvilket skal adskille COOP365 fra Fakta.

COOP har nemlig foretaget en sortimentsudvidelse i COOP365 der nu består af 600 varer mere end Fakta.

Dette strategiske tiltag er hvad kædedirektør Thomas Nielsen mener adskiller COOP365 fra Fakta, da problemet i Fakta var at kunderne ikke kunne handle færdigt og ofte måtte rundt i andre butikker for at handle de sidste varer.

Med sortiment udvidelsen mener COOP, at kunderne kan handle færdigt i COOP365 hvilket vil øge antallet af konsumenter og forøge det effektive marked. COOP365 skal være billigere end Fakta, og COOP forsøger derved at udfordre de eksisterende discountkæder på prisen.

Dette har de forsøgt ved at tilføje flere no name-produkter og private label-varer til sortimentet, hvilket igen vil påvirke forøgelsen af det effektive marked, da flere vil handle i COOP365.

COOP365 benytter sig yderligere af vækststrategien markedsudvikling herunder nye segmenter.

Dette skyldes at COOP 365 især henvender sig til segmentet der er fokuseret på livstil og sundhed, og som går meget op i bæredygtighed, da sortimentet er udvidet med flere økologiske varer, og COOPs app giver rabat på økologiske varer.

Desuden henvender de sig til mere digitale kunder, grundet øget fokus på bl.a. scan selv og rabat igennem en app.

COOP 365 har oplever at 10% bruger scan selv hvorimod blandt Faktas kunder er dette tal kun 6%.

Yderligere forventer COOP365 en stigning til 20% i løbet af det næste år, hvilket hvis lykkes har været en gunstig strategi at følge.

Det mere digitale segment skyldes også det øgede fokus på udvikling af COOPs app, hvor kunder kan modtage rabat, hvis de melder sig til, og gennem et abonnement kan modtage yderligere rabat.

COOP365 har altså gjort brug af både markedsudviklings-, markedspenetrerings- og produktudviklingsstrategien i deres nye kæde COOP365.

---

COOP365’s konkurrencemæssige fordel skabes ved at have lave omkostninger. Dette kan ses i artiklen nedunder, da COOP forsøger at have et bredt sortiment af private label og non am brands, for at have så billige priser som muligt og på den måde udkonkurrere konkurrenterne.

For at have billige produkter, skal COOP sørger for at kunne holde sine omkostninger lave, ved bl.a. at indkøbe i store mængder, hvilket også er en af grundene til at COOP365 både har større butikker og større sortiment end Fakta, da det skaber et bedre grundlag for lave omkostninger og billige varer.

COOP365’s konkurrencemæssige sigte er bredt. Dette skyldes at COOP365 er en discountkæde der henvender sig til mange segmenter.

COOP365 moderne og digitale image henvender sig især til unge, børnefamilier, sundheds -og livstilsorienterede forbruger og generelt til konsumenter under 50.

Den lave omkostningsstrategi og det brede sigte gør at COOP365s generiske strategi er omkostningslederstrategien.

Dette er muligt, da COOP har en forholdsvis stor markedsandel hvilket gør, at de kan distribuere og markedsføre produkter effektivt i store mængder til markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu