STELTON | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
METODE
VIRKSOMHEDSPORTRÆT 2
RESULTATER AF ANALYSEFASEN 4
KRITISKE SUCCESFAKTORER 5
UDFORDRINGER 5
ANALYSE AF UDFORDRINGER 6
HANDLINGSFORSLAG OG KONSEKVENSER 8
METODE 2
LITTERATURLISTE 10
BILAG 13
BILAG 1 - ØKONOMISK ANALYSE 13
RENTABILITETSANALYSE 13
SOLIDITETS- OG LIKVIDITETSGRAD 16
BILAG 2 - PESTEL-ANALYSE 17
ØKONOMISKE FORHOLD 17
SOCIALE OG KULTURELLE FORHOLD 17
TEKNOLOGISKE FORHOLD 18
POLITISKE FORHOLD 19
BILAG 3 - BOSTONMATRICEN 20
BILAG 4 - PORTERS GENERISKE STRATEGIER 22
BILAG 5 - ANSOFFS VÆKSTMATRICE 23
BILAG 6 - PORTERS FIVE FORCES 24
LEVERANDØRER 24
KUNDER 24
SUBSTITUERENDE PRODUKTER 24
POTENTIELLE INDTRÆNGNINGERNE 25
KONKURRENCEN I BRANCHEN 25
BILAG 7 - PORTERS VÆRDIKÆDE 26
PRIMÆRE AKTIVITETER 26
STØTTEAKTIVITETER 28
BILAG 8 - MARKETINGMIX 30
PRODUKT 30
PRIS 30
DISTRIBUTION 31
BILAG 9 - KØBSADFÆRD PÅ KONSUMENTMARKEDET 32
BEHOV 32
KØBEMOTIVER 32
BILAG 10 – SWOT 33
BILAG 11 – TOWS 35

Uddrag
Vi har valgt at markedsafgrænse de geografiske områder, alt efter hvilke områder vi fandt relevante og brugbare, i forhold til de forskellige modeller.

Vi har udarbejdet analyser vi mente ville være relevante, i henhold til det efterfølgende arbejde der lå forude for os.

I forhold til det virksomhedsøkonomiske område har vi udarbejdet en økonomisk analyse, for at være i stand til at kunne identificere virksomhedens økonomiske situation.

I forhold til afsætningsmæssige perspektiv har vi udarbejdet en analyse af STELTONs marketingmix, for at kunne inddrage de fundne data til senere brug.

Fælles for afsætnings- og det virksomhedsøkonomiske område har vi udarbejdet en brancheanalyse, for at kunne identificere relevante forhold i den branche STELTON befinder sig i.

PESTEL-analysen er udarbejdet for at vide hvilke udefra komne faktorer, der kan gå hen og påvirke virksomheden, og hvordan disse skal tilpasses.

Derudover har vi udarbejdet en værdikædeanalyse, samt identificeret virksomhedens generiske- og vækststrategier, for at analysere virksomhedens situation.

Dertil har vi analyseret STELTONs produkter, hvor vi ud fra Boston-matricen, konkluderede at STELTON havde to store cash cows, men manglede en decideret stjerne.

Slutteligt har vi samlet alle data fra de interne og eksterne modelle og udarbejdet en SWOT-opstilling og en TOWS-model, med det formål at kunne identificere virksomhedens udfordringer og hermed handlingsforslag.

---

STELTON A/S er en dansk produktionsvirksomhed, som producerer isenkram i høj kvalitet. Virksomheden blev etableret d. 10. juni 1960

da to soldaterkammerater, Niels Stellan Høm og Carton Madelaire, besluttede sig for at starte et handelsfirma. Stellan og Carton var navnene bag virksomhedens navn: STELTON.

I starten solgte virksomheden sportssko og møbler, indtil de en dag opkøbte ’Dansk Rustfri’ og begyndte at producere serveringsdele i rustfrit stål.

Især STELTONs sovseskåle var eftertragtede – både i Danmark såvel som i lande som USA. Dette blev starten på begrebet ’Danish Modern’, som STELTON stadig den dag i dag sætter deres lid til.

I dag er STELTON et af Danmarks mest kendte designbrands. De opnår de seneste år resultater på tocifrede millionbeløb og i år 2015 havde de en vækstrate på 1,52%.

Nogle af de mest berømte produkter fra STELTON er Cylinda-Line, designet af Arne Jakobsen, og EM77-termokanden, som er designet af Erik Magnussen.

EM77-termokanden er endda, ifølge undersøgelser, det andet mest kendte objekt fra Danmark, kun overgået af LEGO.

STELTON udviklede i 2009 et nyt brand ved navn RIG-TIG. Det er et brand, som havde til formål at producere produkter som var udenfor for STELTONs ide. Derfor laver RIG-TIG primært køkkenudstyr til forholdsvis lave priser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu