Søstrene Grene | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Udarbejd en Business Model Canvas-model af virksomheden Søstrene Grene.
2. Analyser hvilke dele af virksomhedens Business Model Canvas der især er vigtige for Søstrene Grenes succes.
3. Diskuter følgende udsagn:
• En af fordelene for Søstrene Grene ved at anvende franchisekonceptet er, at de har fuld kontrol over butikkerne
• Søstrene Grene er en born-global virksomhed.

4. Identificér en væsentlig udfordring for Søstrene Grenes fremtidige vækstplaner. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Udfordring:
- Løsningsforslag 1:
- Løsningsforslag 2:
• Positive konsekvenser:
• Negative konsekvenser:
Løsningsforslag 2:
• Positive konsekvenser:
• Negative konsekvenser

Kilder:

Uddrag
Skal man afgøre hvilke faktorer der har været mest væsentlige for Søstrene Grenes succes, er det deres idé og deres måde at skabe værdi for kunden på.

Søstrene Grenes forretningsidé er at tilbyde kunderne en pause fra den travle hverdag ved at tilbyde en eventyrlig butiksoplevelse med en labyrint med mørke vægge, dæmpet belysning, klassisk musik og påvirkning af alle sanser.

Varerne er boliginteriør, små møbler, køkkentilbehør, hobbyprodukter, festartikler, gaveindpakning, papirvarer, legetøj osv. Hver uge kommer der cirka 75 helt nye varer i butikkerne.

Cirka 40 procent af varesortimentet er faste standardvarer, og 60 procent er nye varer. Denne unikke værdiskabelse hos kunderne er med til at fastholde dem og fange dem hver gang de går forbi en Søstrene Grene butik.

En vigtig succesfaktor er også prisen på deres varer. Søstrene Grene har formået at kunne indkøbe deres varer til en lav pris, og holde omkostningerne på deres varer markant lave. Det har de f.eks. gjort ved at udstille deres varer uden emballage.

Dette mindsker omkostningerne, men skåner også miljøet og giver kunderne mulighed for at mærke og føle produktet. Hvis de ikke kan beholde deres lave priser, kan de heller ikke beholde deres kunder.

En anden stor succesfaktor er deres konstante udskiftning af varer. For at en virksomhed kan udskifte varer hver uge, kræver det en exceptionel god organisation og logistik i forretningen og i de forskellige butikker.

Hvis leverandører eller transport ikke lever op til aftaler, eller der opstår en misforståelse, kan det have store konsekvenser for virksomhedens mulighed for at skabe denne værdi hos kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu