Retnemt | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedens forretningsmodel
- Markedstilbud:
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleressourcer:
- Kunderelationer:
- Distributionskanaler:
- Kundesegmenter:
- Omkostninger:
De benyttede analysemetoder
Virksomhedens kritiske succesfaktorer
Virksomhedens udfordringer
Handlingsforslag og konsekvenser på de udarbejdede udfordringer
- Udfordring 1:
- Konsekvenser:
- Udfordring 2:
- Konsekvenser:
Metodeovervejelser:
- Kildeoversigt
Bilag 1
- business model canvas
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleressourcer:
- Markedstilbud:
- Kunderelationer:
- Distributionskanaler:
- Kundesegmenter:
- Omkostninger:
- Indtægter:
Bilag 2
- SWOT opstilling
- Strengths
- Weaknesses:
Bilag 3
- Værdikæder indkøb og lager
- Indkøb:
- Varemodtagelse/Kontrol:
- Lagerstyring:
Marketing
- Priser:
- promotion:
- distribution:
- branding:
- salg og service
- Transport:
- leverings og betalingsbetingelser:
- kundeservice:
- Margin:
Bilag 4
- Omverdensmodellen
- Virksomhed:
- Den afhængige omverden:
- konkurrenter:
- Kunder:
- mellemhandler:
- leverandører:
- Den uafhængige omverden:
- Kulturelle forhold:
- massemedier:
- Demografiske forhold:
- politiske- og lovgivningsmæssige forhold:
Bilag 5
- Kritiske succesfaktorer:
Bilag 6
- Regnskabsanalysen
- Afkastningsgrad:
- Gældsrente:
- Egenkapitalens forretning:
- Gearing:

Uddrag
Markedstilbud: Retnemt tilbyder pakket madkasser, fyldt med friske grøntsager og kød. Som er skræddersyet, til kunden. Kasserne mindsker madspild og de sparer tid for kunderne.

Samarbejdspartnere: A&C Grønttorvets catering og fiskehallen gilleleje, de leverer fisk og skaldyr til retnemt.

Nøgleaktiviteter: deres nøgleaktiviteter er klart levering og afhentning af deres madbokse, men det er også produktionen af deres eget mad.

Nøgleressourcer: Deres vigtigste ressourcer er deres fabrikker, hvor produktionen af deres madkasser foregår

men det er selvfølgelig også deres varevogne, som de bruger til levering af deres madbokse. Deres kokke er også inkluderet, da de laver opskrifterne som er en essentiel del af forretningskonceptet.

Kunderelationer: De har en fin kunderelation da kunderne selv kan skræddersy deres madkasser. Kunderelationen begrænses da sælger og køber aldrig mødes.

Distributionskanaler: Madkasserne leveres direkte til kundens adresse. De benytter sig af deres egne varevogne og står selv for leveringen.

Kundesegmenter: Travle mennesker, typisk børnefamilier. Mennesker der undgår madspild er også inkluderet.

---

Udfordring 1: En løsning på det første problem, kunne være at de skiller sig ud. Altså begynde at gøre noget, som ingen af de andre gør i forvejen.

En mulighed der kunne være, at de ville begynde at levere alle ugens 7 dage. I stedet for kun 2 gange om ugen, det er der nok en del kunder som vil sætte pris på.

En ting som RetNemt, også kunne gøre bedre er. At de kunne blive mere fleksible, end de er i forvejen. Man kan nemlig vælge nogen råvare fra, men det er slet ikke alle ting man kan vælge fra.

Hvis kunden kunne designe mere på deres mad, end de gør i forvejen kunne det blive endnu bedre for kunden som har bestilt maden.

Konsekvenser: Der vil også konsekvenser, for de løsninger som RetNemt kunne lave om på. Hvis man skal kigge på løsning 1, så er der også en del konsekvenser.

Hvis RetNemt skulle begynde at levere, 7 dage om ugen. Så vil det resultere i, at RetNemt’s distributionsomkostninger vil stige markant.

Fordi så skal flere have løn, fordi de lige pludselig skal arbejde mere end de gør i forvejen og det kan godt koste virksomheden dyrt.

Hvis virksomheden også skulle begynde blive mere fleksibel, end de er i forvejen. Altså lade kunderne bestemme endnu mere over hvad der er i kasserne

så kommer der rigtig mange der bliver problemer når der skal pakkes kasser. Da der nok vil blive en del forvirring, hvis kunder skal have nogle meget underlige ting i.

Udfordring 2: En løsning på at de ikke skiller sig ud er at de kan skille sig ud på en anderledes måde end konkurrenterne.

En ide til dette kunne være at de lavede mad til de forskellige højtider og årstider. Det vil sige at de op til julen laver madkasser der har noget mere “julet” mad

at de til påsken laver mere mad med lam eksempelvis. Dette er noget som kunder kunne synes var sjovt.

Konsekvenser: Konsekvensen for løsningsforslaget ville være at processen ville blive mere bøvlet for virksomheden selv.

Deres kokke der laver opskrifterne skal arbejde mere, og det vil øge deres omkostninger en smule. Dog kan det også have en meget positiv indflydelse på kunderne.

De vil skille sig ud fra konkurrenterne på en særlig måde, og det er en positiv egenskab. De vil højst sandsynligt få flere kunder af denne løsning og det skulle gerne kunne dække de ekstra omkostninger der er.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu