RetNemt – Erhvervscase – 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Forside 1
Indholdsfortegnelse 2
Virksomhedskarakteristik 3
Metodeovervejelser 3
Business Model Canvas 4
SWOT-model 5
Kritiske succesfaktorer 6
Udfordringer + løsningsforslag 7
Konsekvensberegning 7
Litteraturliste 9
Interne analyser - bilag 10
Eksterne analyser - bilag 11

Uddrag
RetNemt virksomhedskarakteristik:
RetNemt er en måltidskasse-ordning, som blev udviklet og lanceret i 2006 af Bjarne Marell og Klaus Toft.

Virksomheden blev etableret i Helsingør. Begge grundlæggere arbejdede på relevante jobs før RetNemt kom til, i form af produktudvikling, marketing og ledelse i fødevarebranchen og e-handel.

I dag er der omkring 105 ansatte og RetNemt er ejet af LMK Group, som er nordens førende virksomhed indenfor måltidskasser.

Idéen bag RetNemts koncept er, at de vil gøre det nemmere for danskerne at finde på hvad man skal have at spise, servere ny og spændende mad

spise sundere mad og mindske madspild i form af at slippe for rester og overskydende råvarer. RetNemt har leverandører

som de har et stærkt samarbejde med, til at leverer friske råvarer, og så sørger RetNemts medarbejdere for at pakke måltidskasserne og levere dem til slutforbrugerene.

Årets resultat er steget med 3.263.000 kr. fra 2019 til 2020, hvilket er en massiv stigning der kommer RetNemt tilgode.

Metodeafsnit:
Vi vil udarbejde en virksomhedskarakteristik af RetNemt.dk ApS. Herefter vil vi gå i dybden med diverse relevante interne og eksterne analyser.

For at analysere den interne del af virksomheden vil vi benytte os af modeller som værdikæden, Business Model Canvas og den interne del af

SWOT-analysen. For at analyse den eksterne del af virksomheden bruger vi modeller såsom Porters Five Forces, Porters generiske konkurrencestrategier Business Model Canvas og den eksterne del af SWOT-analysen.

Med hensyn til empirisk metode har vi benyttet os af sekundære og kvalitative kilder som RetNemts egen hjemmeside samt de videoer vi har fået udleveret. Derudover har vi fundet kilder på nettet, som vi har benyttet os af i kildekritisk omfang.

Business Model Canvas:
Nøgleaktiviteter: RetNemt er en virksomhed som har til formål at gøre hverdagen nemmere og mere overskueligt for familier

som ikke har tid eller overskud til at lave mad. Det er hurtigt og nemt og de tilbyder lækkert, sund og varieret mad.

Deres nøgleaktiviteter er bla deres hurtige levering, og afhentning af deres madbokse, men også produktionen af deres mad.

Kunderelationer: RetNemt kommer lidt tættere på kunden end andre supermarkeder når deres kunder f.eks kan skræddersy deres egen madkasse som de gerne vil have. RetNemt kommer dog ikke fysisk tæt på deres kunder, som supermarkeder gør.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu