Reklamefilm for fagforeninger | Innovation | 10 i Karakter

Indledning
I 2017 var der registeret 1.821.00 medlemmer af en fagforening, der har en arbejdsmarkedstilknytning. Dette høje estimat er en stigning med 0,4% sammenlignet med 2016.

Grunden til dette er, at de forskellige arbejderfagforeninger har et ønske omflere kunder. Denne ønsketækning vil de gøre til en realitet gennem adskillige reklamer og kampanger

såsom reklamefilmen ”Krifa: Arbejdslyst påvirker hele dit liv - Genkender du det? –”eller enreklamefilm fra”3F: Og det er Daaanmark.... –”. Beggereklamefilm er fra 2019 og har kørt på forskellige medier/platforme.

I disse eksempler ser man to forskellige fagforeninger, der praktisk talttilbyder den sammeydelse

hvordan de forsøgerat nå ud til modtageren. Reklamefilmene har to vidt forskellige tilgange ift. at nå ud til kunderne, men deler det samme formål

nemlig at sælge deres ydelse. De to kampagnefilm står i kontrast til hinanden, når man kigger på deres brug af virkemidler og opbygning

I denne analyse vil der blive gennemgået Krifaog 3Fs brug af virkemidler i reklamefilmene, hvilket vil kulminere i en sammenligning ogvurdering af gennemslagskraften hos modtageren.

Som sagt er Krifa en arbejderfagforening, hvilket med andre ord betyder, at reklamefilmens formål er at sælge en serviceydelse som er at kunderne skal være en del af deres fagforening

Det er en kommercielreklame, hvilket betyder, at de prøver at sælge deres produkt vedat love modtageren en masse goder.

I dette tilfælde bliver der lovet, at modtageren får et bedre arbejdsliv, hvilket vil smitte af på deres privatliv.

Uddrag
Krifa benytter sig af storytelling, hvor formålet er at knytte forskellige følelser og værdier til fagforeningen.

Disse følelser er blandt andet følelsen af,både at være glad på arbejdspladssen men også derhjemme.

Igennem hele reklamen bliver Krifa, eller formålet med reklamefilmen, ikkepræsenteret. Som modtager får man nemlig først af vide

hvem afsenderen er til sidst. Dette illustrerer hvordan Krifa håber, at reklamefilmens værdier bliver knyttet til dem, ogat de ikke behøver at markedsføre selve deres produkt.

Igennem deres storytelling benytter de sig af en fortælling med en konflikt. Konflikten bliver optrappet med hurtig klipning imellemde forskellige handlingsforløb

hvilket bliver præsenteret (00:00-00:10). Her ser manpå 10 sekunder fem klipninger, med vidt forskellige handlingsforløb.Alle disse scenerbenytter sig af tracking, der giver modtageren en følelseaf at være til stede i scenerne, der alle forgår i naturligt rum.

Igennem filmen er der en voiceover, som formilder det centrale budskab i filmen. Man ser hvordan,der bliver benyttetsørgmodig underlægningsmusik

særligt i den del af filmen, hvor der vises klip af de tristearbejdere. Når konflikten bliver løst ogfolk endelig er tilfredse, ændres musikken til en særdeles mere munter melodi

Dette hjælper modtagerenmed at opfatte stemningen og budskabet, og giver dem en følelse af glæde. Ligeledes bliver der benyttet effektlyde

hvilket bliver præsenteret (00:39). Disse lyde illustrerer babygråd, hvilket som kontrast skaber en sørgmodigfølelse hos modtagerene.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu