Reklameanalyse: BMW og Fiat

Indledning
Drømmen om en bil, en fed bil, er med dybe rødder solidt placeret i de flestes hjerter. Selv os, der ikke ved en eneste ting, udover det absolut nødvendigste, om biler, kan nikke genkendende til at kigge længselsfuldt efter de flotte, passerende biler på gaden eller motorvejen. Biler kan være så meget mere end et transportmiddel; De kan både være en invitation til eventyr og et bevis for sin klasse.

Der vil i følgende opgave blive foretaget en analyse af en BMW-reklame, som blev trykt i Jydske Vestkysten i 2015 og en Fiat-reklame, der blev trykt i Sønderborg ugeavis i 2016. I analysen vil de to reklamer til slut blive sammenlignet.

Uddrag
Afsenderen af reklamen er BMW, som reklamerer for hele brandet. Da BMW primært er et dyrt og eksklusivt mærker, er deres målgruppe også mennesker med en forholdsvis høj indkomst. Målgruppen er også primært mandlig, hvilket kan ses ved at mærket sælges med en kvinde som motiv.

Kvinden viser meget hud, hendes krop er opstillet til at se ud som om den har mange former og det af hendes ansigt man kan se, udtrykker en form for sensualitet. Alle disse træk tiltrækker de mandlige læsere, mens hendes elegante og dyre udsmykning tiltrækker overklassen, og reklamen sælger derfor produktet til målgruppen.

---

Denotativt består den trykte reklame for Fiat af en rubrik, og noget forskelligt tekst. I midten af billedet ses forsiden og den ene side af en blå Fiat. Baggrunden viser en by om natten, med mange lysskær og røde farver. Baggrunden er sløret af bevægelse, så det er bilen i midten der er i fokus. Ovenover bilen er rubrikken hvor der står ”Ny Fiat 500 twinair” ”Everyday fun”.

Øverst i venstre hjørne er der et mærkat, der viser at bilen vandt bedste motor i 2011.
Nederst på reklamen, under bilen, er der 6 punkter, der fortæller hvad du får med i købet af bilen. Og under det er der en henvisning til den nye turbo-benzinmotor, med Fiats logo til højre. Under det er der ”det der står i småt” hvor de har skrevet alt det, der er påkrævet at have med på reklamen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her