Olieselskaberne kom… | Analyse | Greenpeace | 12 i Karakter

Indledning
Reklamebrevet ”Olieselskaberne kom, borede efter olie og lod det sive ud i floderne. Indtil fiskene svømmede med maven opad” er lavet af den internationale miljøorganisation Greenpeace og er udgivet i dagbladet Information i september 2013, hvor reklamen opfordrer folk til at støtte Greenpeace økonomisk, for at bekæmpe olieselskaberne i Arktis.

Det er på baggrund af olieselskabernes aktioner i Arktis, der forårsager olieudslip, hvilket er til risiko for miljøet og dyrelivet nord på.

I analysen vil der blive lagt vægt på målgruppen, argumentationen, sproglige virkemidler og hvilke appelformer Greenpeace bruger til at vinde sympati og tilslutning.

Indholdsfortegnelse
Indledning
Analyse
Kommentar fra Shell

Er global opvarmning nødvendigvis lig med begrænsninger eller nærmere muligheder?
- Kilder til baggrundviden:

Uddrag
Ligesom at de sproglige virkemidler er tydeligt bygget op, er den måde Greenpeace forsøger at appellere på over for modtageren også klart rettet mod målgruppen.

Først og fremmest bruger Greenpeace rigtig meget patos appel, når de forsøger at vinde tilslutning. Det ses bl.a. på side 3 i reklamen, hvor der bliver vist forskellige fotos fra Arktis med teksten: ”Vi har så meget at miste:”

Igen bruges det personlige pronominer vi samtidig med, at der vises billeder af isbjørne, en polarræv og en hvalros, hvor der så fortælles om alle de konsekvenser, som disse dyr vil blive udsat for, hvis et olieudslip skulle ske.

Det går lige i hjertet på læseren, eftersom det rører ved modtagerens følelser på samme tid som det fremtvinger en stemning af skræk.

Det virker godt i og med, at der på samme tid bliver brugt sproglige virkemidler til at løfte fællesskabet, da Greenpeace på den måde både skaber en følelse af fællesskab, men også skræk, som dermed gerne skulle være med til at gøre læseren ansvarlig og opmærksom.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu