Øl Brancheanalyse | Opgave

Indholdsfortegnelse
- Indledning...2
- Analyse af branchen (Porters five forces)...2
- Konklusion...5
- Anbefaling til den udenlandske producent...6

Uddrag
Ølbranchen har de seneste år udviklet sig markant på det danske marked. I Danmark har vi lige nu 244 virksomheder i branchen, til sammenligning havde vi i 2017, 197 af slagsen og i 2012, 132 danske bryggerier.

Til at analysere ølbranchen har jeg valgt ́Porters five forces ́. Denne model er den mest udbredte, når en virksomhed skal analysere konkurrencesituationen i branchen.

Der indgår fem aktører i ​brancheanalyse modellen​. De fem aktører består af: Konkurrenter i branchen, nye indtrængere, substituerende produkter, leverandører og kunder.

---

Lederen af markedet er Carlsberg, derefter kommer Royal Unibrew som er markedsudfordreren, samt Harboe og Coop der er markedsfølgere, og Vestfyens og andre små bryggerier der er markedsnicher.

Det danske marked er i en stor vækst, i løbet af de sidste 5 år er det vokset med omkring 30% fra 148 til 206 de sidste 5 år, samtidig bliver der lanceret i gennemsnit 1600 øl pr år.

Som jeg skrev er Carlsberg markedslederen og har en stor føring over markedsudfordreren Royal Unibrew.

Carlsberg har udvidet sin andel af markedet fra 54,8 til 58,8% af markedet, og Royal ligger på 22,4 fra 20,7 i 2013.

De andre markedsfølgere har haft blandet vækst, med Coop der har gået fra 7,8 til 6,7, dog har Harboe gået en smule frem fra 1,5 til 1,7.

Markedsnicherne derimod har stortset alle oplevet en lille fremgang.

Markedet er et heterogent marked, med Carlsberg og Royal Unibrew der sidder tungt på toppen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu