Odense Zoo | Afsætning opgave

Indledning
Odense Zoo blev grundlagt i 1930 af købmanden Christin Jensen. Dengang hed virksomheden Odense Dyrehave, der lå et lille stykke uden for byen, hvilket var et mødested for mange fynboer. Christian Jensen havde på tidspunktet er opdrætte af høns, dure og fasaner. Da han fandt ud af at dyrene interesserede folket anskaffede han sig derfor endnu flere dyr for at tiltrække flere mennesker.
I 1933 blev virksomheden omdannet til et A/S, altså et aktieselskab og derefter omdøbt Odense Zoo. I takt med dette steg besøgstallet og dyre bestanden. Igennem årene kom der en tilsynsråd, der skulle sikre at Oden Zoo fulgte de etiske regler.

I 1946 købte Christian Jensen et areal på den anden side af Odense å, som han valgte at omdanne til et cirkus og tivoli. Efter han døde i 1950, drev hans kone og datter zooen videre til de valgt at sælge den til Odense by i 1980 hvilket gjorde den til en selvejende institution. I 1962 valgte de at sælge Fyns Tivoli, da det var blevet for stort for dem at håndtere. Lukningen medførte et fald i besøgstal, da det nu kun var Zooen folk kunne besøge. I 1933 blev Hans Aage Kofoed udnævnt til den administrerende direktør, og siden da er virksomheden udadtil fodbedret, og i dag besøgstallet op mod 500.000 om året.

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden Odense Zoo.
2. Analyser Odense Zoos parametermix.
3. Vurder Odense Zoos positionering.
4. Diskuter Odense Zoos muligheder for fremtidig vækst.

Uddrag
I en virksomhed skal man fastsætte en passende prisstuktur i overensstemmelse med servicens kvalitet og ønskede positionering.
I virksomheden Odense Zoo har man i overensstemmelse med målgruppen børnefamilier lavet et tilbud specielt til dem med 2 børn, eller flere. For en familie bestående af 2 voksne + 2 børn, er prisen for at komme i zooen 500kr, og hvis man har flere børn koster det 80 kr. pr. barn.
Derudover har zooen også er fokus på de unge, så derfor har de valgt at lave studenterrabat med fremvisning af gyldigt studiekort. Normalt ville prisen for en voksen være 180kr, men hvis man er studerende er prisen 153kr. Odense Zoos største konkurrent er Egeskov slot, som ligger i hælene på zooen i forhold til mest populære attraktioner på Fyn. Odense Zoo skal derfor enten være billigere eller matche deres priser, for at opretholde konkurrencen i forhold til priser.

Lige pt. koster det 190kr for en voksen samt 110k for et barn, hvorimod zooen er billigere.
Den 24.december er der gratis entré for børn mellem 3 og 11 år, mens de voksne kan nøjes med halv pris på entréen.
Udover alle disse rabatter har Odense Zoo også nogle andre særtilbud, som f.eks. årskortet til zoo, hvor man kan komme i zoo hele året uden at stå i kø. En følge af dette tilbud er 20% i deres souvenirbutik samt andre goder man kan købe rundt omkring i zooen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu