Nye fødevarealternativer | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Eksterne forhold
Analyse af branchens attraktivitet
OT-opstilling

Uddrag
I arbejdet med at undersøge de eksterne forhold, der har indflydelse på udvikling og salg af alternative fødevarer, benyttes omverdensmodellen. Denne model anvendes til at skabe et overblik over forholdene på markedet, og kan bidrage til et bedre beslutningsgrundlag for virksomhedens beslutningstagere.

Af relevante omverdensforhold tilhørende den afhængige omverden, kan nævnes kunderne. Som et resultat af det stigende fokus på bæredygtighed og bevidstheden om at traditionelle spiser, som oksekød er særligt klimabelastende, er kundernes efterspørgslen på alternative fødevarer med et markant mindre klimaaftryk steget.

Mere præcist er antallet af danskere, som spiser vegetarisk mindst én dag om ugen steget fra 20 pct. til 24 pct. på blot et år. Udviklingen er især drevet af de unge, hvor 34 pct. undgår at spise kød en gang om ugen.

Der er gået prestige i at spise grønt, og det ses af mange unge som et statussymbol, når man vælger kødet fra.

Derfor vælger mange i denne aldersgruppe at købe plantefars ud fra et socialt købemotiv, nærmere bestemt snobmotivet. Dette købemotiv er kendetegnet ved, at man køber et produkt for at skille sig ud fra mængden.

Man skal altså i høj grad appellere til de unges egobehov, som er behovet for respekt og anderkendelse, i forsøget på at sælge til denne målgruppe.

På den måde adskiller købsadfærden sig fra den, der typisk kendetegner dagligvarekøb, hvor det oftest er et funktionelt købemotiv, der ligger til grund for købet.

Derfor er beslutningsprocessen hos kunderne mere omfattende, da der ligger flere overvejelser bag end blot at blive mæt.

Det er også værd at overveje de unges økonomiske forhold, når en så stor del af afsætningen er bundet op på netop dem.

Da man ikke kan betegne veganske og vegetariske produkter som billige, kan der opstå en situation, hvor de unge vælger produkterne fra på grund af prisen. Da mange af kunderne under 35 år har en lav indkomst, er denne gruppe ofte yderst prisfølsomme, og det kan potentielt afholde en stor del af de unge fra at blive fuldt ud plantespisende.

Også den uafhængige omverden, altså der hvor virksomheden er uden indflydelse, har stor indflydelse på udviklingen af salget af alternative fødevarer. En vigtig aktør er massemedierne.

En del af årsagen til kundernes udvikling i en grønnere retning skal sandsynligvis findes i at forbrugerne er blevet informeret om den presserende klimakrise, og i den forbindelse spiller massemedierne en vigtig rolle i udbredelsen af disse typer af fødevarer.

Mediedækningen af klimaforandringerne og konsekvenserne af dem er blevet intensiveret i den seneste årrække, med det til følge at vi nu alle er bevidste om den faretruende globale opvarmning.

Og majoriteten af danskerne ønsker være en del af løsningen, hvilket blandt andet kan gøres ved at skære ned på kødforbruget. Derfor svarer 27% af de danskere, som ønsker at skære ned på kød at den primære årsag dertil er miljøet.

Den tætte sammenhæng mellem klimabevidsthed og den ekspansion af vegetarisme, man nu oplever, gør at mediernes indvirkning på salg af alternative fødevarer ikke kan undervurderes.

Skræmmekampagner fra interesseorganisationer som Greenpeace og WWF og demonstrationer arrangeret af Gretha Thunerg, som har vundet stor tilslutning fra især unge, har også udbredt kendskabet til klimaproblemet.

På tilsvarende måde bruger interesseorganisationer, som primært fokuserer på dyrevelfærd, deres organisation som talerør til at fremme plantebaserede løsninger, med det argument, at det er synd for dyrene at spise dem.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu