Nicehair | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
-> Kort karakteristik af virksomheden Nicehair og virksomhedens kernekompetence
-> Konkurrencesituationen på markedet for hårprodukter
-> Porters Five forces
-> Prisfastsættelsesmetode - prisfastsættelse på nye produkter
-> Vækststrategier
-> Købsadfærden ved køb af hårprodukter over nettet

Uddrag
Internetvirksomheden, Nicehair, blev stiftet af Tonny Nielsen Bruun. Et anpartsselskab som blev oprettet i 2009, og som i dag har mere end 70 ansatte.

Nicehair er en online virksomhed. Deres produkter tilbydes til danske såvel som udenlandske forbrugere. 20% af deres omsætning kommer fra udenlandske. Nicehair er en omfattende handelsvirksomhed.

Nicehair befinder sig på konsumentmarkedet. De har et bredt og dybt sortiment. Helt præcist, lever de af at sælge mere en 10.000 forskellige hårprodukter og andre produkter til personlig pleje.

De har et koncept der siger: ”Sælg mærkevarer billigere end frisører og andre udbydere samt levere lynhurtigt med god service”.

Altså virksomhedens kritiske succes faktorer, men også nogle konkurrencemæssige fordele samt nogle stærke sider hos dem. Dette koncept gør, at de ikke mister deres kunder på priserne eller tålmodigheden.

Deres produkter taler til kvinder mellem 20-70 år. Kvinder der har råd til deres produkter, og som går op i kvalitet. Virksomhedens kernekompetence er ”hårprodukter”.

Denne kernekompetence træder nemlig tilbage i tiden hvor Tonny Nielsen Bruun startede selve virksomheden, fordi hans kone var frisør, og han solgte disse hårprodukter gennem DBA og trendsales.

Det gav ham et gåpåmod, og derfra etablerede han sin egen internetvirksomhed, som senere hen er blevet et udvidet og velkendt brand.

---

Der mange steder man kan købe sine hårprodukter. Alt fra frisører, supermarkeder, kosmetikhjemmesider m.v. Nicehair’s største konkurrent er Matas.

Matas befinder sig både fysisk med butikker, men også online. De er førende i præcis denne branche. Dem, som egentlig ligger og konkurrerer med hinanden, er primært Matas, Nicehair, Luxplus, Goldwell, Beautycos og Normal.

De tilbyder alle produkter, som dækker et behov hos kunden, på samme måde. Matas tager føringen som markedsleder. Nicehair følger efter som markedsudfordrer.

Luxplus som markedsfølger sammen med Normal. GoldWell og Beautycos kører mere intern konkurrence som markeds niche.

Det betyder, at graden af konkurrence er relativ stor, fordi der er mange store udbydere der tilbyder hårprodukter af god kvalitet, til en god pris.

Intensiteten af konkurrencen er også meget høj, fordi der netop er mange store virksomheder, der kæmper om den plads som Matas har lige nu.

Man kan da sige, at det ikke er alle der opnår en succes på markedet, og derfor sænkes konkurrencen en smule, da de ofte kæmper mod hinanden som nicher.

Der konkurreres på pris og kvalitet, når man taler hårprodukter. Denne branche er i stor vækst, og derfor øges konkurrencen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu