Indledning
Det er blevet en selvfølge at bære sin mobiltelefon lige meget hvor man befinder sig. Det er den vigtigste ting i vores hverdag, og vi har alle meget svært ved at undvære den.

Blot få timer uden mobiltelefonen kan føre til abstinenser, da man hele tiden vil følge med i omverdenen og ikke gå glip af noget. I en globaliseret verden er det blevet normaliseret, at den skal være en del af vores hverdag 24/7.

Mobiltelefonen har skabt et stort problem blandt unge, specielt børn, da de har meget svært ved at lægge den fra sig. Dette fører på længere sigt til en afhængighed, som man helst vil undgå. Dog er der et lille problem.

Uddrag
Det vil medføre gode ting på længere sigt, hvis man dropper mobiltelefonerne i skolen. Det er netop videnskabeligt bevist, at længere skærmtid kan føre til overvægt samt, at forbruget vil spille en rolle i det sociale netværk.

Det falder alle forældre naturligt, at man vil gøre alt for, at sit barn er sundt og rask. Barnet skal selvfølgelig socialisere sig i en ung alder, samt være fysisk aktivt, når det er muligt. Det er derfor vigtigt, at man ikke benytter sig af mobiltelefoner i skoletiden.

Henrik Jørgensen samt forældrene på folkeskolen, er meget glad for den beslutning de sammen har konkluderet, og opfodrer alle skole til at gøre det samme.

Henrik Jørgensen nævner også, at mobiltelefonen ikke har noget at gøre med digital dannelse. Én enkelt notifikation kan være med til at forstyrre eleven, og hvis eleven trykker på den, er der stor sandsynlighed for, at eleven ikke følger med i undervisningen.

Udover dette nævner han også, at mobilen er ”ren underholdning”, og at den ikke bruges til andet end sociale medier og spil. Spillene der er på mobilen, er designet så eleverne hele tiden er på applikationen, hvilket er derfor de skal blive hjemme.

Derudover nævner Henrik Jørgensen også, at det digitale forløb er ikkeeksisterende: ”Men det digitale forløb eksisterer ikke og kommer heller ikke til det.”

Der er mange skoler i landet, der støtter op omkring Henrik Jørgensens udsagn. Det er dog ikke alle.

Marlene Barkhus, der er formand for undervisningsudvalget i Frederiksberg kommune mener, at det er ”Helt skævt i en digital tidsalder” hvis man skal have en mobilfri skole.

Barkhus mener, at det er bedst at lade eleverne bestemme deres egen skærmtid, da mobiltelefonen kan være relevant både socialt og fagligt.