LEGO A/S | Afsætning projekt

Indholdsfortegnelse
International Markedsføring 3
Ekstern situationsanalyse – SWOT (OT) 3
Porters 5 Forces – Brancheanalyse af legetøjsbranchen 4
Økonomi 6
Salg og kommunikation 8
Erhvervsjura 11
Litteraturliste 14
Bøger og ekstra litteratur: 15
Bilag 1 16

Uddrag
Mulighederne for LEGO på det asiatiske marked er blandt andet, at kreativiteten i de asiatiske hjem er blevet større. Dette er en mulighed, som LEGO har fået øjne op for og ser derfor et kæmpe marked i Asien.

Legetøjsmarkedet er i vækst og det kinesiske marked har overhalet alle lande med deres økonomi – undtaget USA. Man har i 2013 observeret en stigende forbrugertendens hos kineserne, omkring fokus på sikkerhed og kvalitet.

Varer fra virksomheder i Danmark - altså LEGO, ses ofte som gode kvalitetsvarer og derfor er dette en kæmpe mulighed for, at komme ind på en stor del af det asiatiske marked. Samtidigt er det en stor mulighed, at LEGO opkøber licenser til f.eks. ny udvikling af LEGO figurer (tegnefilmsfigurer).

Nogle af de største trusler på legetøjsmarkedet i Asien som kan knække LEGO er den store digitalisering man ser på legetøjsmarkedet.

Digitaliseringen har LEGO allerede taget hånd om, ved at satse benhårdt på multimedieprodukter bl.a. med LEGO Ninjago film, spil til Nintendo og ikke mindst deres udvikling af LEGO Universe spil på internettet.

LEGO’s adm. Direktør udtaler bl.a. til Børsen ”Trenden med digitalisering er en kæmpe mulighed for LEGO, og vi har kun set begyndelsen af den. Men hvis vi ikke adresserer den, bliver den vendt rundt til en enorm trussel”.

En af de andre trusler for LEGO er den store globalisering, hvor LEGO skal være opmærksom på at kunne indstille sig over på det asiatiske marked, frem for forholdene på det europæiske og vestlige marked.

Der ses en tendens til at det asiatiske marked ikke har øje for undervisningselementet i LEGO, hvilket LEGO satser på at overbevise dem om, ved bl.a. at indgå aftaler med eliteskoler i Kina.

De mange substituerende produkter på bl.a. det asiatiske marked, udgør en trussel for LEGO koncernen, idet LEGO er så stor en global koncern, kan en ’dårlig piratkopiering’ give en negativ effektiv på koncernens omdømme, og især på deres store kvalitetskrav.

En af de trusler som har en væsentlig betydning for LEGO koncernen er konkurrencen på det asiatiske marked, hvor bl.a. de andre store legetøjsgiganter som Mattel og Bandai har store markedsandele. På nuværende tidspunkt ligger LEGO i top 5 på det samlede legetøjsmarked i Asien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu