Legetøjsbutikker | Analyser

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 3
- Redegør for udviklingen i den danske detailbranche for legetøj. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 11, 12 og 13. 3
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum 3

Opgave 2 4
- Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker aktørerne i branchen. 4

Opgave 3 5
- Analyser Legeakademiets eksportmotiver 5

Opgave 4 7
- Diskuter følgende udsagn 7
1. Virksomheden Legeakademiet benytter sig af vækststrategien ”markedspenetrering” 7
2. De danske legetøjsbutikker bør udelukkende rette deres markedsføring mod børn. 7
3. Virksomheden Legeakademiet har et stærkt eksportberedskab. 7
- Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum. 7

Opgave 5 8
- Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Legeakademiet eller den danske detailbranche for legetøj. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring. 8

Uddrag
Der sket en stor udvikling i de danske legetøjsbutikker. Top Toy der ejede Fætter BR og Toy’R’Us er gået konkurs efter et skuffende julesalg.

Det sker efter flere og flere supermarkeder satser på legetøj. Der forekommer en stor konkurrence mellem legetøjsbutikker og supermarkeder og end til videre ser det ud som om supermarkederne sælger mere legetøj end legetøjsbutikkerne.

Forældre begynder også at blive mere teknologiske, så de kæmper over internettet, hvor vi kan se at hverken Fætter BR eller Toy’R’Us er blevet nævnt, men mere Bilka og Føtex.

Vi kan se i bilag 11 at salget er faldene siden 2009, set fra en 10 årige periode. Vi kan se et slags budget over, hvad folk køber på nettet af fysiske vare.

Her kan vi se de ikke køber meget legetøj, der bliver købt indenfor de sidste 12 måneder ca. 18-19% legetøj, hvorimod sådan noget som computer bliver der købt ca. 21-22% indenfor de seneste 12 måneder.

Der er en massiv konkurrence i legetøj både fra supermarkeder og udenlandske net butikker. Tilbage i tiden sad man en måned før jul med et Fætter BR julekatalog og krydse af hvad man ønskede, men sådan er det ikke længere.

Føtex og Bilka har skruet markant op for udvalget af legetøj, så i stedet for at købe børnenes gaver i Fætter BR, kan de ligeså godt købe det mens de handler ind.

Samtidig er de fysiske kataloger blevet udvidet massivt på internettet, hvor kunderne kan pris sammenligne for at finde den billigste pris.

Der kommet massivt nedgradering af Fætter BR butikker, som startede med 226 butikker i 2017, men har 26 butikker i dag. Det kan skyldes Salling Group, som ejer Fætter BR ikke har fået tilpasset deres butikker.

Salling Group skaber ikke en god oplevelse for kunden, som skal få dem på besøg igen. Fætter BR har så meget historie bag sig og har været markedsleder over en længere periode, men de har ikke kunne følge med udviklingen.

De har ikke kunne konkurrere med den konkurrence supermarkeder eller udenlandske internet butikker kommer med. De har simpelthen faldet i søvn og ikke været opmærksomme.

Ejerne af Fætter BR solgte så 75% af virksomheden i 2016 til en kapitalfond der hed EQT for at sikre kapital og viden udefra og sikre en fremtid i virksomheden. Det nu kapitalfonden der skal kæmpe for Fætter BR i kollapser.

---

Miljø
Der kommet en ny legetøjs webshop på markedet med navn CareToys. Deres koncept lyder på at der bliver solgt bæredygtigt legetøj.

De har en masse diplomer og certificeringer, der bekræfter at det er bæredygtigt produceret. CareToys sælger også genbrugslegetøj. Der ikke tvivl om CareToys går ind for klimaet hele deres sortiment er bæredygtigt.

Virksomheden synes det uoverskueligt at navigere i et C2C-markedet for kunden, så derfor valgte CareToys at sælge forbrugerens brugte legetøj i stedet. Det for at sikre kunden at det brugte legetøj

kunden for er ordentligt og i okay stand. Ejeren af CareToys Sarah Kalstrup satser på at blive så store engang at de kan støtte nogle organisationer, som kæmper for grøn omstilling.

CareToys vil gøre sit som virksomhed for at kunne sælge miljøvenligt legetøj og brugt legetøj. Derfor behøver kunden ikke altid at købe nyt legetøj som måske bliver brugt i en uge og derefter smidt væk.

Kulturelleforhold
Den danske kultur er svær at beskrive, men en ting storset alle dansker har til fælles er juletiden.

Her skal folk hygge og spise meget og se julekalender. Juletiden er også tiden for at give gaver, det her legetøjer kommer ind. Vi får fortalt omkring virksomhederne går ekstra meget op i legetøj når vi rammer december måned, det her familier skal ud og give gaver til de mindste.

Højsæson for eksempelvis Fætter BR er juletiden. Før i tiden var det her børn krydse af i Fætter BR kataloger hvad de ønskede sig juleaften, hvorimod i dag er det blevet mere e-handel.

Hvis der ikke kommer et godt salg i juleperioden er virksomhederne ikke stærke nok til at kunne fortsætte igen til næste år. Vi har eksemplet med Top Toy der måtte erklære dem konkurs efter en dårlig juleperiode.

Tidligere var det tradition at forældrene tog ud i gågaden og købte julegaver, men i dag kan de sidde hjemme på sofaen og få det leveret til døren, samtidig kan de prissammenligne, så det gør det endnu svære som en aktør f.eks. Fætter BR.

Det samtidigt svært at følge med mange som Amazon, Bilka og Føtex der er gode til online markedsføring. De har også udbredt deres sortment henimod juletiden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu